آشنایی با رشته فلسفه اسلامی
مقدمه
موضوع تفکر و خردورزی از موضوعات بسیار مهم و کلیدی در معارف دین اسلام است، به گونه ای که در قرآن کریم تاکید فراوانی بر تعقل و تفکر شده است (افلا یعقلون، افلا یتدبرون، و ...). در میان شاخه های علوم و دانش بشری، فلسفه بیش از همه از جهت روش و محتوا بر تفکر و روش عقلی تأکید دارد که سابقه آن به درازای تاریخ اندیشه بشری است. در این دوران مخالفتهای فراوانی از طرف طیفهای مختلف با انگیزه های گوناگون با این دانش اصیل گردیده، اما علیرغم تمام این مخالفتها، فلسفه همواره از پیش از اسلام تا به امروز در حال توسعه، رشد و شکوفایی و بالندگی بوده و در حوزه های مختلف پاسخگوی نیازهای بشر بوده است.
معرفی رشته
طلاب جامعه الزهرا(ع) در پایان سطح دو (دوره عمومی)، گرایش تحصیلی خود را بر اساس ذوق، علاقه، توان و استعداد خویش تعیین میکنند یکی از این گرایشهای بسیار مهم، مفید و کاربردی گرایش فلسفه است. دانشپژوهان در این گرایش مبانی، آراء و مشربهای مهم فلسفه اسلامی را طی 30 واحد درسی آموخته و توان تحلیل، بررسی و پاسخگویی به نیازهای رایج در زمینه فلسفه اسلامی را در محدودهای كه در این سطح بحث میشود، كسب میكنند و پس از احراز توان علمی و موفقیت در امتحانات، وارد دوره تکمیلی می شوند
اهداف
1- تعمیق شناخت نسبت به مبانی اعتقادی و تقویت توانمندی در پاسخگویی به شبهات و سوالات رایج در این حوزه؛
۲. شناخت آراء، روشها و مشربهای مهم در فلسفه اسلامی و آشنایی با مبانی آنها؛
۳. ایجاد توان تحقیق در مسائل فلسفی؛
4. ایجاد توان نقد آراء فلسفی؛
5. ایجاد توان تدریس دروس فلسفی؛
6. ترویج مباحث فلسفه اسلامی به صورت نوشتاری و گفتاری
7. آمادهسازی استعدادهای برتر به منظور ورود به مقاطع بالاتر؛
8. ایجاد توان بهرهگیری از متون فلسفی
ضرورتها
1. فلسفه هم زمینههای تفکر و شکوفایی اندیشه را در انسان به وجود میآورد و هم باعث ارتقاء سطح نگاه انسان به موضوعات دیگر اسلامی میشود.
2. تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت فلسفه تا حدی که آن را فقه اکبر نامیدند و مرکز آن را حوزه های علمیه خواندند ، ضرورت ایجاد رشته فلسفه اسلامی در این مرکز را ایجاب می کند.
3. امروزه مکاتب فکری و اعتقادی مختلف غربی که در قالب عرفانهای نوظهور پدیدار شده است و هر یک با نگاه خاص فلسفی اذهان جوانان مسلمان را به سوی بی دینی و ابتذال فرهنگی می کشانند بیش از پیش تدوین رشته فلسفه اسلامی ضروری به نظر می رسد.
4. امروزه ضرورت فلسفه در جهان چنان جدی انگاشته شده است که به صورت رسمی در مقطع ابتدائی برای کودکان آموزش داده میشود بی توجهی مسلمین به این امر در آینده ای نه چندان دور باعث تقابل نابرابر فیلسوفان اسلامی و غیر دینی خواهد شد در این میان آموزش فلسفه برای بانوان که متصدی اصلی آموزش و تربیت کودکان در خانه و آموزشگاهها هستند باعث تقویت بنیان فکری مسلمین خواهد شد.
5. از سویی، تربیت دینی بانوان در حد عام در حوزه ها صورت می پذیرد، ولی مرکزی که به تربیت محققان و مربیان و مشاوران متخصص در حوزه فلسفه اسلامی، و اثر گذار در حوزه های مدیریت فرهنگی و آموزشی، در مورد بانوان بپردازد، وجود ندارد. فقدان چنین مراکزی ضرورت ایجاد و شکل گیری رشته فلسفه اسلامی به ویژه در شهر مقدس قم با مدیریت جامعه الزهرا برای طلاب خواهر که مقام معظم رهبری هم به مرکزیت فلسفه در قم تاکید داشتند را دو چندان می کند.
سياستها
1. توجه خاص به تأثیرپذیری فلسفه اسلامی از قرآن و سنت و پیامبر و اهلبیت(ع)
2. تكیه بر آموزش محورها و موضوعات اصلی رشته فلسفه اسلامی
3. تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل فلسفی
4. اهتمام بر درك و بهكارگیری متون و منابع مهم و اصلی فلسفه اسلامی
5. تلاش بر معرفی توصیفی منابع مهم و اصیل فلسفه اسلامی
6. تأكید بر توسعه آموزش پژوهشمحور
7. تأكید بر نقش محوری زن در تحكیم خانواده در كلیه امور آموزشی و پژوهشی
8. توجه به ویژگیهای بانوان در برنامههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی
9. شناسایی استعدادهای ویژه جهت تصدی امور تحقیق، تدریس، مدیریت و تبلیغ
10. تأكید بر بهرهگیری از روشهای كارآمد آموزشی، به ویژه روش مشاركت فعال
11. تأكید بر پویایی برنامههای آموزشی، پژوهشی و توجه به نیازهای روز
12. تأكید بر استفاده از متون اساسی، جامع، موجز و كاربردی
زمینههای فعالیت فارغالتحصیلان
1. تدریس دروس علوم عقلی در مراکز علمی (مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه)
2. محقق و پژوهشگر در مسائل علوم عقلی
3. تدوین و نقد مقالات علمی در حوزه علوم عقلی
4. راهنمائی و مشاوره تحقیقات و پایاننامههای علوم عقلی