نشست صمیمی جمعی از بانوان پیشکسوت حوزوی با مدیر جامعه الزهرا(س)

جلسه پیشکسوتان با خانم برقعی

جمعی از اساتید پیشکسوت، فضلا و دانش آموختگان حوزوی خواهر با مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی، نشست صمیمی جمعی از اساتید پیشکسوت، فضلا و دانش آموختگان حوزوی خواهر با سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن جلسات مدیریت برگزار شد.

در این نشست که از سوی دبیرخانه گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برنامه ریزی شده بود، خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، بانو امینی، بانو طباطبایی، بانو طالبی و بانو انصاری از بانوان پیشکسوت حوزه به سخنرانی پرداختند.

نام آیت الله قدوسی در حوزه‌های علمیه می‌درخشد

خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این نشست، با بیان اینکه خانم‌ها کریمی و امینی از جمله اساتیدی بودند که عامل ورود ما به حوزه علمیه خواهران شدند، به نقش شهید آیت الله قدوسی در تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران اشاره کرد و اظهار داشت: ما نقش آیت الله قدوسی در حوزه‌های علمیه خواهران را فراموش نمی کنیم و نام ایشان در حوزه‌های علمیه می‌درخشد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌دانیم و ما به عنوان خادمان این خانه در خدمت میهمانان هستیم.

وی ضمن درود و صلوات بر بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، تصریح کرد: امروز ضرورت تحصیل بانوان در علوم دینی بر همه روشن است، اما پایه گذاران حوزه‌های علمیه خواهران در آن زمان، ضرورت ورود خواهران به علوم دینی را احساس کردند.

بانوان پیشکسوت حوزه‌های علمیه در حقیقت «و السابقون» هستند

برقعی خاطرنشان کرد: امروز همه می‌دانند که ما نیاز به بانوان عالم و مجتهد داریم، اما پایه‌گذاران و بنیانگذاران حوزه‌های علمیه خواهران زمانی به این مسئله واقف بودند که بسیاری لزوم آن را احساس نمی کردند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: بانوان پیشکسوت حوزه‌های علمیه کسانی هستند که ضرورت تربیت و تجهیز بانوان به علوم دینی و نیاز به بانوان علم و دانشمند در علوم دینی را درک کردند و در حقیقت «و السابقون» هستند.

برقعی به آیه شریفه 100 سوره توبه اشاره کرد و گفت: خداوند متعال برای کسانی که در امور خیر پیش قدم می‌شوند صفاتی را ذکر می‌فرماید: «وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ؛ پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و کسانی که به نیکی از آنها پیروی کردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نیز) از او خشنود شدند».

وی افزود: اولین صفت برای سابقان در امور دینی این است که در ثواب کسانی که تبعیت کردند، شریک هستند. خداوند رحمان از کسانی که در امور دینی پیشگام هستند، راضی است و آنها هم از خداوند متعال راضی هستند و به مقام رضا می‌رسند. همچنین بهشت منتظر قدم‌های آنها است و خود را برای آنها آماده می‌کند؛ بنابراین این آیه شریفه شامل افرادی که در تأسیس حوزه‌های علمیه نقش داشتند، می‌شود.

امروز شاهد ثمرات چهل ساله جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها هستیم

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه پیشکسوتان حوزه‌های علمیه، جهاد علمی را پیش از جهاد نظامی و جبهه‌های جنگ درک کردند، عنوان کرد: امروز ما میراث دار کسانی هستیم که مجاهدت‌های آنها، ثمرات خود را نشان می‌دهد.

برقعی با اشاره به اینکه در چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها هستیم، تأکید کرد: امروز جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها دوره رشد و ارتقای خود را طی کرده و امروز این نهالی که به دست امام راحل کاشته شد و با عنایت و حمایت رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی آبیاری شد و رشد کرد به کمال رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در کشورهای مختلف، بیان داشت: امروز ثمرات حضور اساتید و پیشکسوتان بارور شده و در کشورهای مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود.

بانوان طلبه درس مقاومت و بردباری را به همه بانوان جهان آموزش می‌دهند

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: بسیاری از حوزه‌های علمیه کشور و جهان توسط نیروهایی که شما در این حوزه‌ها تربیت کردید اداره می‌شوند، امروز نهالی که شما کاشتید، ثمرات آن را می‌بینیم و از این ثمرات استفاده می‌کنیم.

برقعی با بیان اینکه بانوانی که در حوزه‌های تربیت شدند درس مقاومت و بردباری را به همه بانوان جهان آموزش می‌دهند، تصریح کرد: امروز در میان خانواده‌های شهدای لبنان، دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها حضور دارند و نهضت مقاوت را راهبری می‌کنند.

خانم حیدری مجد استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این جلسه از بانو مجتهده گل گیری که به خاطر کسالت در این نشست حضور نداشت، به نیکی یاد کرد و اظهار داشت: ما مدیون بانو مجتهده گل گیری هستیم و اخلاق و تواضع وی برای ما یک مکتب و مدرسه است.

از امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خواستم طلبه‌های ما در همه کشورها مثل خورشید بدرخشند

در ادامه این نشست، بانو امینی که از بانوان پیشکسوت حوزوی است، به بیان خاطراتی از دوران تحصیل و حضور در حوزه پرداخت و اظهار داشت: شهید آیت الله قدوسی از بزرگترین معلمان دوران زندگی بنده بود و به بنده توصیه می‌کرد مراقب باش که میز مدیریت، تو را نگیرد.

بانو امینی اضافه کرد: یکی دیگر از توصیه‌های شهید آیت الله قدوسی این بود که از عقل و فکر خود برای رشد و انسانیت استفاده کنیم؛ همچنین توصیه می‌کردند که علاوه بر اینکه زیر نظر الهی هستیم، به حضرات معصومین علیهم‌السلام توسل کنیم.

بانوی پیشکسوت حوزوی تصریح کرد: زمانی که طلبه‌ها را به مسجد مقدس جمکران می‌بردیم، از امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خواستم که طلبه‌های ما در همه کشورها مثل خورشید بدرخشند.

بانو طباطبایی: شهید قدوسی لایق شهادت بود

خانم نجمه سادات طباطبایی همسر شهید آیت الله قدوسی و دختر علامه طباطبایی نیز در این نشست به بیان خاطراتی از پدر و مادر و همچنین همسر شهیدش آیت الله علی قدوسی و پسر شهیدش، محمدحسن قدوسی پرداخت و افزود: شهید آیت الله قدوسی مکتب بانوان به نام مکتب توحید را راه اندازی کرد و همواره سعی داشت که خانم‌ها در همه عرصه‌ها بهترین باشند.

بانو طباطبایی که مدت ۲۷ سال با شهید آیت الله قدوسی زندگی مشترک داشت، به ویژگی‌های اخلاقی همسر خود اشاره کرد و با بیان اینکه شهید آیت الله قدوسی لایق شهادت بود، گفت: شهید قدوسی همواره در حال کار و تألیف بود و کارهای خود را برای رضای خدا انجام می‌داد.

وی در ادامه به ویژگی‌های مادر خود که همسر علامه طباطبایی بود، اشاره کرد و با بیان اینکه مادرم بسیار با قناعت زندگی می‌کرد، اظهار داشت: مادرم خیلی قانع و بسیار آبرودار بود، پدرم هیچ وقت پول سهم را استفاده نمی کرد و هیچ کسی نمی دانست در خانه ما چه می‌گذرد.

دختر علامه طباطبایی افزود: پدرم به دختران خود بسیار علاقه مند بود، اما معتقد بود که دختر باید زود ازدواج کند، به همین خاطر کلاس ششم ازدواج کردم.

وی خاطرنشان کرد: مادر من به بانوان آموزش همسرداری می‌داد و معتقد بود که بانوان باید با روایات آشنا شوند و بدانند که فرزند خود را چگونه تربیت کنند.

بانو طباطبایی که مادر شهید محمدحسن قدوسی است، به بیان خاطراتی از فرزند شهیدش پرداخت و اظهار داشت: پسرم در سال 1336 در قم متولد شد، وی دانشگاه مشهد رشته جامعه شناسی قبول شد و پیش از انقلاب اسلامی بسیار فعال بود و یک بار هم به زندان افتاد. همچنین در روز ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در یک درگیری مسلحانه در مشهد، از ناحیه دست زخمی شد.

15 دی 1358 که شهید محمدحسن قدوسی ۲۳ سال سن داشت به همراه ۱۶ تن دیگر از رزمندگان به شهادت رسید. پیکر این شهید به همراه دیگر شهدای واقعه هویزه در محلی که امروز به نام این شهدا به عنوان «یادمان شهدای هویزه» شناخته می‌شود، قرار دارد.

بانو طالبی: سیره حوزه داری گذشته را حفظ کنیم

بانو طالبی از دیگر بانوان پیشکسوت حوزه‌های علمیه خواهران در این نشست، با بیان اینکه بانوانی چون همسر شهید قدوسی و خانم کریمی به ما درس عملی می‌دهند، عنوان کرد: من 15 ساله بودم که وارد حوزه علمیه شدم.

بانوی پیشکسوت حوزه علمیه خواهران در ادامه با اشاره به تطبیق حوزه‌های علمیه خواهران در گذشته و حال، گفت: ما در دنیای امروز مجبوریم باسیستم جدید پیش برویم اما سیره حوزه داری گذشته را حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های علمیه گذشته از بزرگتران درس می‌گرفتیم، بدون اینکه درس بدهند. اساتید ما با مهر، محبت و رأفت و با عمل به ما درس زندگی می‌دادند.

بانو طالبی تصریح کرد: نظام مند بودن آموزش لازم است، اما باید آن را با گذشته عجین کنیم.

وی یادآور شد: ما خاطرات زیادی از دوران تحصیل و خوابگاه داریم، اما استقامت امثال بانو امینی و بانو کریمی برای ما الگو است، این بانوان حتی هم اکنون نیز کارها و فعالیت‌های عام المنفعه انجام می‌دهند و در حوزه‌های علمیه حضور فعال دارند.

طلبه پیشکسوت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: استقامت، ایمان قوی و خستگی ناپذیری از جمله ویژگی‌های بانوان پیشکسوت حوزه‌های علمیه خواهران است.

با دیدن فضای شاد بانوان طلبه، مشتاق تحصیل در حوزه شدم

در ادامه این نشست، سرکار خانم انصاری نیز به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود پرداخت و افزود: سال 55 ابتدا به اصرار پدر وارد حوزه علمیه شدم. هنگامی که به همراه مادر برای ثبت نام به مکتب رفتیم، آنقدر فضای مکتب شاداب بود و طلاب در محیط خوابگاه فعال بودند که برای ثبت نام مشتاق شدم.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: هنگام ثبت نام و در اولین روز، خانم امینی برخورد مادرانه و مهربانانه با ما داشت و من برای تحصیل در حوزه علاقه مند شدم و به پدر و مادرم اصرار داشتم که برای حوزه ثبت نام کنم.

وی همچنین به خاطرات دیگری از شهید آیت الله قدوسی اشاره کرد و گفت: شهید قدوسی یک روز همه را در نمازخانه جمع کردند و فرمی به ما دادند و گفتند جواب دهید، یکی از سوالات درباره ورود به حوزه بود که نوشتم من حوزه را انتخاب نکردم اما الان دعاگوی پدرم هستم.

گزارشی از فعالیت دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در کشورهای جهان

در پایان نشست، خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، گزارش مختصری از سفرهای کاری خود به پاکستان، تایلند و اندونزی ارائه داد و اظهار داشت: امروز اثرات وجودی اساتید و پیشکسوتان حوزه، بین المللی شده است و ما آثار و برکات حضور دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را در کشورهای تایلند، اندونزی، پاکستان و غیره دیدیم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: امروز دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در کشورهای خود مدیر و یا استاد حوزه علمیه و دانشگاه، نویسنده کتاب و غیره هستند و حتی برخی مناصب دولتی و حکومتی دارند.

حضور بانوان پیشکسوت حوزه در مزار شهدای گمنام

بانوان پیشکسوت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها پیش از ورود در مزار شهدای گمنام حضور یافتند و با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) و شهدا تجدید میثاق بستند.

 بانوان پیشکسوت در جوار سه شهید گمنام جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها دعای فرج را به صورت دسته جمعی قرائت کردند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۴۵