به گزارش روابط عمومی، اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا علیهاالسلام در سالروز ولادت باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیهالسلام، احادیث و روایاتی از امام رضا علیهالسلام را که به مردم سفارش فرمودند، منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:
توصیه امام رضا علیه السلام به تلاوت قرآن در منزل
• حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام فرموده اند:
اجْعَلُوا لِبُیُوتِكُمْ نَصِیباً مِنَ الْقُرْآنِ فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا قُرِئَ فِیهِ تَیَسَّرَ [یُسِّرَ] عَلَى أَهْلِهِ- وَ كَثُرَ خَیْرُهُ وَ كَانَ سُكَّانُهُ فِی زِیَادَةٍ وَ إِذَا لَمْ یُقْرَأْ فِیهِ الْقُرْآنُ ضُیِّقَ عَلَى أَهْلِهِ- وَ قَلَّ خَیْرُهُ وَ كَانَ سُكَّانُهُ فِی نُقْصَانٍ. (عده الداعی و نجاح الساعی، ص287)
برای خانه های خود، سهمی از تلاوت قرآن قرار دهید، چون هر کس در خانه خود قرآن تلاوت کند، کارهای اهل آن خانه آسان گردد و خیر و برکت در آن خانه زیاد شود و هر خانه ای که در آن قرآن تلاوت نکنند، کارها بر اهل آن تنگ شود و خیر و برکت در آن خانه کم گردد و ساکنان آن، بی برکت و در نقصان باشند.
توصیه امام رضا علیه السلام به حسن رفتار در جامعه و رأفت با خانواده
• قَالَ الامام الرّضا علیه السلام : قَالَ رَسُولُ اللَّه صلّی الله علیه و آله:
أَحْسَنُ النَّاسِ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَ أَلْطَفُهُمْ بِأَهْلِهِ وَ أَنَا أَلْطَفُكُمْ بِأَهْلِی. (عیون اخبارالرضا،ج2، ص 38)
بهترین مردم از نظر ایمان، خوشخوى ترین و مهربانترین آنها نسبت به خانواده اش می باشد و من مهربانترین شما به خانواده ام هستم.
• قَالَ الامام الرّضا علیه السلام : قَالَ رَسُولُ اللَّه صلّی الله علیه و آله:
أَقْرَبُکمْ مِنِّی مَجْلِساً یوْمَ الْقِیامَةِ أَحْسَنُکمْ خُلُقاً وَ خَیرُکمْ لِأَهْلِهِ.
در قیامت نزدیكترین شما به من از نظر مقام و جایگاه خوشخوترین شما است و خوبترین شما [بهترین شما] آن كس است كه با خانوادۀ خود به نیكى و مهربانى رفتار نماید. (عیون اخبارالرضا،ج2، ص 38)
نکته: یکی از اصول اولیه که لازم است هر مسلمان به کار گیرد، خوش خلقی در جامعه و مهربانی و رأفت با خانواده است.
توصیه امام رضا علیه السلام به اخذ شیوه زیبا در تربیت فرزندان
• قال الامام الرضا علیه السلام:
إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا. (عیون اخبارالرضا، ج1، ص307)
اگر مردم با زیباییهای کلام ما آشنا شوند، پیرو و تابع ما میشوند.
نکته: تربیت دینی با اجبار و اعمال قدرت محقق نمی شود، بلکه کلام زیبای دین باید به شیوهای زیبا عرضه شود تا بر دل و جان فرزندان نقش ببندد. زیباییهای دین را برای فرزندان بگوییم تا خودشان مشتاق دین شوند.
توصیه امام رضا علیه السلام به تربیت عقلی فرزندان
خرد پروری: تفکر، تدبر، تعقل و خردورزی از اموری هستند که در گفتار امام رضاعلیه السلام درخششی خاص دارد و منجر می شود مخاطب به تعقل و تفکر بپردازد:
قال الامام الرضا علیه السلام: لَیْسَ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ اَلتَّفَكُّرُ فِی أَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . (الکافی، ج2، ص55) عبادت به نماز و روزه بسیار نیست، همانا عبادت اندیشیدن در امر خداى عز و جل است.
ملاکهای تشخیص انسان خردمند
امام رضا علیه السلام فرمودند:
خرد مرد مسلمان كامل نمىشود مگر آن كه ده ویژگى در او باشد:
1- به نیكى او امید رود(و دست خیر او در جامعه مورد امید نیازمندان باشد.)
2- از بدى او آسودگى باشد(و كسى از شرّ او بر خود بیم نداشته باشد.)
3- نیكى اندك دیگرى را بسیار شمارد.
4- نیكى بسیار خویش را ناچیز داند.
5- از نیازخواهى (دیگران) نزد او، دلگیر و خسته نمىشود.
6- از علمجویى در طول عمرش دلخسته نمىگردد.
7- تهیدستى در راه خدا را بیشتر از توانگرى دوست مىدارد.
8- خوارى (ظاهرى) در راه خدا را از بزرگمندى در نزد دشمن خدا خوشتر دارد.
9- گمنامى براى او رغبت انگیزتر از بلند آوازگى (و شهرت) است.
10- كسى را نبیند مگر آن كه گوید: او از من بهتر و پارساتر است. (الامالی(للطوسی)، ص153)
نکته: در حقیقت اگر به آنچه در روایت فوق به عنوان اوصاف خردمندان و خردورزان اشاره شده عمل شود، بسیارى از امور جامعه امروز ما اصلاح خواهد شد.
برجستهترین خصوصیت انسان «عاقل»: همه را از خودش بهتر ببیند
قال الامام الرضا علیه السلام:
«إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ رَجُلٌ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِیَ الَّذِی شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ خَیْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ خَیْرِی ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِی وَ إِذَا رَأَى الَّذِی هُوَ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِیَلْحَقَ بِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ وَ طَابَ خَیْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ.» (الامالی(للطوسی)، ص153)
مردم دو گونه اند: مردی بهتر و پارساتر از او و مردی بدتر و فرومایه تر از او. پس آن هنگام كه بدتر و فرومایه تر از خویش را ببیند بگوید: شاید نیكی و خوبی او در درون و باطن اوست و این نیك باطنی برایش بهتر است و نیكی من آشكار است و نیك ظاهری برای من بدتر است و چون بهتر و پارساتر از خویش را ببیند در برابرش فروتنی كند تا همپای او گردد؛ پس چنانچه این گونه كند بی گمان مجد وشکوهش والا شود و نیكی اش پاكیزه شود و یاد او نیك گردد و سرور مردم دوران خویش باشد.
نظرات