بسم الله الرحمن الرحیم
فرآیند فعالیت اداره مبلغان
«ما با تبلیغ خود پیام خدا و رسالت الهی را می رسانیم.» مقام معظم رهبری آيت الله خامنهاي 3/10/1360
مقدمه
با توجه به اهمیت امر تبلیغ که در کلام وحی و سخنان معصومین(علیهم السلام) بیان گردیده است، تبلیغ امور دینی از مهمترین و اساسی ترین وظایف طلاب و روحانیون حوزه های علمیه محسوب میشود. حوزههای شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزههای مذاهب اسلامی، تمایزی بارز یافتند.
جامعه الزهرا (سلام الله علیها) نیز به عنوان یکی از بزرگترین مراکز علوم دینی خواهران در جهان، تربیت مبلغ را از مهمترین وظایف خود دانسته و نقش مهمی را در این راستا ایفا میکند. بر این اساس امر تبلیغ در این مرکز مورد عنایت ویزه قرا گرفته و اداره مبلغان در معاونت فرهنگی ـ تبلیغی به این مهم میپردازد. از جمله اهداف کلان جامعه الزهرا(سلام الله علیها) که در فرآیند برنامهریزی راهبردی ذکر شده است، تبلیغ، ترویج و نشر فرهنگ، ارزشها و معارف اسلامی و آموزههای مکتب اهل بیت(علیهم السلام) است. همچنین، هدایت و حمایت از بانوان مبلغ و توسعه امور تبلیغی یکی دیگر از چشم اندازهای سند راهبردی و دارای اهمیت بسیار زیاد است.
اداره مبلغان با شناسایی و جذب طلاب مستعد و برگزاری دورههای آموزشی در آمادگی و تربیت مبلغان فعالیت نموده و پس از ارزیابی اقدام به معرفی و اعزام آنها به مراکز علمی ـ فرهنگی کشور مینماید. تربیت مبلغ در پی تحقق اهدافی خاص و طی فرایندی در پنج مرحله انجام میشود.
- شناسایی، جذب، هدایت، فراهم سازی بستر ارتباط و تعامل بیشتر خواهران مبلغ
- آماده سازی و تربیت مبلغ و افزایش ظرفیتهای تبلیغی از طریق توانمندسازی طلاب با برگزاری دورههای آموزشی
- ارزیابی و رده بندی(رتبه بندی و تعیین سطح) مبلغان
- .شناسایی مبلغان توانمند
- نظم بخشی و ساماندهی امور مربوط به اعزام مبلغان
- نظارت بر نحوه و عملکرد مبلغان و حمایت مستمر از آنها
- ارتقای جایگاه امر مقدس تبلیغ با ایجاد هماهنگی، راهبری، نظارت و مدیریت فعالیتهای تبلیغی
فرآیند تبلیغ
1.شناسایی، جذب و تشکیل پرونده
- ارزیابی
3.آماده سازی و تربیت مبلغ
4.اعزام
5.پشتیبانی های علمی فرهنگی مبلغین
مرحله اول: شناسایی، جذب و تشکیل پرونده
گام اول در اجرای یک برنامه موفق فرهنگی، جذب نیروهای مستعد و توانمند و ثبت مشخصات و فعالیتهای آنها در یک نظام منسجم و منظم است. اداره مبلغان در این راستا بعد از شناسایی و جذب طلاب متقاضی تبلیغ با تشکیل پرونده تبلیغی برای هر فرد، تمام اطلاعات فردی، توانمندیها و فعالیتهای مبلغان را ثبت و ضبط میکند.
مرحله دوم: ارزیابی
ارزیابی در فرآیند تبلیغ از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا اعزام مبلغان باید متناسب با توانمندی و تخصص افراد باشد. بر این اساس تعیین سطح و میزان توانمندی مبلغان که با ارزیابی معین میگردد، امری ضروری است. به همین دلیل برای داوطلبان تبلیغ و مبلغان با دستور العمل مجزا و به دو شکل حضوری و غیرحضوری انجام میشود.
مرحله سوم: آماده سازی و تربیت مبلغ
طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «تبليغ يک فنّ است و به تعليم و فراگيري احتياج دارد.» بر این اساس در اداره مبلغان، آمادهسازی و تربیت بانوان مبلّغ، توانمند وانقلابی در بستر شبکه مبلغان جامعه الزهرا (سلام الله علیها) و تثبیت شبکه تبلیغی به عنوان نهادی جریانساز، پویا و فعال در ساحت فکری و عملکردی جامعه، در فرایند تبلیغ در نظر گرفته شده است. خواهران مبلغ به عنوان گروهی اثرگذار در تحولات دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در عرصههای داخلی و بین المللی حضوری چشمگیر دارند. طلاب متقاضی تبلیغ پس از ثبت نام و ارزیابی با حضور فعال در کارگاههای مهارتی و گذراندن واحدهای محتوایی، توانمندی لازم را برای تبلیغ معارف اسلام ناب و پاسخدهی خلاقانه و اندیشمندانه به پرسشهای بنیادین مخاطبان عمومی و تخصصی در سطح فضای حقیقی(مدارس، مساجد، دانشگاهها و...) و فضای مجازی، دارا خواهند شد.
اهداف
- ارتقای توان مهارتی و معارفی مبلغ در پاسخگویی به نیازهای جوامع هدف
- بسط و گسترش حرکتهای فرهنگی منسجم و هدفمند در سطوح مخاطبان عمومی و تخصصی، داخلی و بین المللی
- تربیت نیروی انسانی متخصص و مجهز به مهارتها و فنون روز در تبلیغات دینی
- توانمند سازی مبلغان در زمینه تبلیغ دینی و هویت دهی جمعی به ایشان در قالب شبکه مبلغان.
- طراحی و تدوین آموزشهاي كاربردي و تخصصی بر مبنای نیازسنجی در زمینههای مختلف تبلیغی.
فرآیند آماده سازی و تربیت مبلغ
فرآیند دورههای آموزشی اداره مبلغین در چهار دوره مهارتهای عمومی، تخصصی، تربیت مدرس و تربیت ارزیاب برگزار میگردد.
مهارتهای دوره عمومی
- مهارت ارتباطی ( تبلیغ چهره به چهره)
- مهارت رسانه ( سواد رسانه و فضای مجازی )
- مهارت سخنوری (سخنرانی و فن بیان)
- مهارت کلاس داری
- مهارت مدح و رثاء ( روضه خوانی و مولودی خوانی و دعاخوانی)
- مهارت پاسخگویی
- مباحث احکامی ( احکام مستحدثه و بازخوانی نکات کلیدی رساله)
مهارتهای دوره تخصصی :
دوره مهارتی تخصصی تبلیغ به سه قسمت موضوع محور و مخاطب محور و تربیت مدرس تقسیم میشود.
الف: بخش مخاطب محور شامل تبلیغ در مهدکودک، تبلیغ دانشآموزی، تبلیغ دانشجویی و تبلیغ در فضای بین الملل و ... است.
ب: بخش موضوع محور شامل دورههای تخصصی مهدویت، مبلغ زبان دان، نقد سلفیه، انقلاب اسلامی، زن و خانواده و .... میگردد.
ج : دوره تربیت مدرس؛
مرحله چهارم: اعزام
فرآیند اعزام
اعزام مبلغ در اداره مبلغان به دو شکل درون سازمانی و برون سازمانی انجام میشود.
الف. اعزام درون سازمانی مانند :اعزام مدارس شمیم،اعزامهای گروهی و جهادی،و.....
ب. اعزام برون سازمانی
اعزامهایی که اداره مبلغان جامعه الزهرا (سلام الله علیها) نقش تائید کننده مبلغ و در صورت نیاز تسهیل کننده اعزام را دارد. (در این نوع اعزام تمامی مراحل هماهنگی بامنطقه و متقاضی اعزام به عهده مبلغ میباشد.)
شرایط اعزام:
- دارا بودن پرونده تبلیغی اداره مبلغان جامعه الزهرا(س) و کسب امتیاز لازم در هر یک از سطوح تبلیغی درخواست شده
- حضور منظم در دورههای مهارتی و همایشهای تبلیغی مرتبط با سطح و رتبه تبلیغی تعیین شده
- ثبت نام در سامانه شمیم (کلیه مراحل در خواست و صدور حکم و ارسال گزارش از طریق سامانه انجام میشود.)
الویتهای اعزام در اعزامهای عمومی و تخصصی
اداره مبلغان در راستای تشویق و ترغیب مبلغان، اولویتهایی را در اعزام به شرح ذیل در نظر میگیرد.
- اولویت اعزام مبلغان فعّال هر رتبه تبلیغی در همان سطح تبلیغی
- مبلغان دارای بالاترین سابقه موفق در هر رتبه تبلیغی
- مبلغان دارای بالاترین سطوح علمی در هر رتبه تبلیغی
- حائزین بیشترین امتیاز ارزیابی در هر رتبه تبلیغی
- مبلغان بومی هر منطقه برای اعزام به منطقه خود
- حائزین امتیاز ارزیابی عالی و خوب از سوی مدیران مدارس و ارزیابان حضوری اداره برای مبلغان شمیم
- مبلغ سال قبل در صورت داشتن همه شرایط و تأیید مدیر مدرسه برای اعزام به مدارس شمیم
وظایف مبلغان اعزامی
اداره مبلغان در راستای ارائه تبلیغ منطبق بر موازین شرعی و اخلاقی، وظایفی را برای مبلغان، به شرح ذیل در نظر میگیرد.
- حسن معاشرت و رعایت تقوا در رفتار ، گفتار و کردار مطابق با شئونات طلبگی (با مخاطب و همچنین در بین اعضای گروههای اعزامی )
- توجه به استفاده از منابع معتبر و مستند در بیان مسائل تبلیغی
- توجه به مسائل روز و آشنایی با شبهات مطرح
- آشنایی با فرهنگ و رسوم و آداب منطقه تبلیغ و تلاش در همگرایی و تقریب مذاهب و پرهیز از طرح مسائل تفرقه انگیز و توجه به مشترکات دینی
- استفاده از بهترین روشهای تبلیغی متناسب با گروه سنی مخاطب با مراعات امکانات و شرایط مخاطبان
- اهتمام به جذب حداکثری به خصوص در بین قشر کودک، نوجوان و جوان
- توجه ویژه به به عبادات و معنویات به خصوص برگزاری نماز جماعت، مراسمات مذهبی و....
- تعامل و همکاری تنگاتنگ با نمایندگان استانی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در هر منطقه تبلیغی
- تعامل و همگرایی با مبلغین بومی و سایر افراد دارای پایگاه اجتماعی و دینی در منطقه و استفاده از راهنماییها و تجارب ایشان
- تحویل فرم رضایت نامه ولی و فرم تعهدنامه اعزام گروهی- جهادی به مسئول گروه در اعزامهای گروهی
- ثبت گزارش فعالیت تبلیغی مستند مورد تائید مسئول گروه جهادی ویا نمایندگان استانی و یا مراجع ذی صلاح در سامانه شمیم
تبصره: در اعزامهای گروهی تعیین مسئول گروه مورد تائید اداره مبلغان، الزامی است.
مرحله پنجم: پشتیبانی های علمی فرهنگی
یکی از لوازم مهم و کارآمد در تربیت مبلغ حمایت مستمر از مبلغین است که علاوه بر اینکه باعث تداوم ارتباط مبلغین با اداره مبلغین خواهد شد، انگیزه خواهران را هم تقویت میکند.حمایت از بانوان مبلغ و توسعه امور تبلیغی در عرصههای مختلف اجتماع بانوان در همه گروههای سنّی یکی دیگر از چشم اندازهای سند راهبردی و دارای اهمیت ویژه است. اداره مبلغان این حمایت را در دو بخش، تسهیلات مالی و غیرمالی انجام میدهد.
الف. تسهیلات مالی
اداره مبلغان به منظور حمایت از فعالیتهای تبلیغی، حمایتهای مالی خود را در قالب بسته های حمایتی در حد امکان به مبلغان فعّال ارائه خواهد داد.
ب. تسهیلات غیرمالی
- تمدید پرونده مرکز خدمات برای مبلغان فعّال
- امکان استفاده از تسهیلات رفاهی داخل جامعه الزهرا (علیها السلام) (بانک اطلاعات، کتابخانه، مهد کودک، ورزشگاه و .....)
- صدور معرفینامه و سوابق تبلیغی
- شرکت رایگان در دورههای آموزشی تکمیلی
- بهرهمندی از اولویتهای استفاده از تسهیلات (اردوهای تفریحی و زیارتی،امکانات رفاهی طلاب و....)
- استفاده از یک هفته مرخصی تبلیغی برای مبلغین مشغول به تحصیل حضوری
- امکان بهره مندی مبلغان فعال از کانال تهیه محتوای صوتی و تصویری کم حجم