به گزارش روابط عمومی، نشست علمی پژوهشی «بررسی شبهه کرونا با مرگ سفیدی که یکی از علائم ظهوراست با رویکرد کلامی» از سوی واحد پژوهش مرکز تخصصی فقه و اصول فاطمه الزهرا سلاماللهعلیها اردکان برگزار شد.
در این نشست، سرکار خانم دکتر حقانی، معاون پژوهش جامعهالزهرا علیهاالسلام به صورت مجازی و در محیط وبینار حضور داشت و به تبیین این موضوع پرداخت.
معاون پژوهش جامعهالزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: در بحث بررسی شبهاتی که در موضوعات مختلف منابع روایی ما مطرح می شود، نیاز است قبل از پاسخگویی به سند روایات توجه کرد، به ویژه در بحث روایات ظهور و علایم آن، برخی از روایات از درجه اعتبار بالایی برخوردار نیستند و بررسی سندی و دلایلی آن از درجه اهمیت بالائی برخوردار است.
حقانی با تصریح بر اینکه باید بین شرائط بر مقدمات و ظرف ظهور با علائم تفاوت قائل شد، گفت: در بحث علایم ظهور، دو دسته روایات داریم، از جمله روایاتی که مربوط به علایم اصل ظهور است و روایاتی که مربوط به مقدمات ظهور است.
وی افزود: روایات مربوط به مقدمات ظهور نیز شامل علائم حتمی و علائم غیر حتمی می شوند؛ علائم حتمی 5 مورد بیشتر نیست که عبارت است از: خروج سفیانی، خروج یمانی، قتل نفس زکیه، خسف بیداء و صیحه آسمانی.
معاون پژوهش جامعهالزهرا علیهاالسلام بیان داشت: چند پیش فرض در مواجهه با علائم حتمی و غیرحتمی وجود دارد، از جمله عدم تعیین وقت ظهور، همانطورکه اهل بیت علیهم السلام تاکید کردهاند کسانی را که برای ظهور زمان تایید می کنند، تکذیب نمایید.
حقانی ادامه داد: عدم تطبیق علائم بر مصادیق از دیگر موارد مورد توجه است، بر فرض تثبیت و تصحیح اسناد علائم ظهور، ما مجاز به تطبیق آن علامت بر مصداقی که شباهت دارد، نیستیم.
مدیر گروه واحد پاسخگویی اعتقادی حرم مطهر حضرت معصومه سلاماللهعلیها خاطر نشان کرد: با توجه به این مقدمات، در مورد شبهه کرونا و مرگ سفید باید گفت روایات مربوط به مرگ سفید اولا نیاز به بررسی و مداقه بیشتر دارد و تناقضاتی در اسناد آن وجود دارد، ثانیا مدلول آنها بیانگر این است که مرگ سفید از علایم غیرحتمی است.
حقانی بیان داشت: باتوجه به اینکه مرگ سفید به طاعون تعبیر شده و ویژگیهای متفاوتی غیر از کرونا دارد، تطبیق مرگ سفید بر کرونا نیازمند دلیل است بنابراین کرونا مرگ سفید نیست.
در پایان جلسات به سوالات طلاب پاسخ داده شد.
نظرات