حجت الاسلام والمسلمین زمانی، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه و مسئول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه در گفت وگویی با خبرگزاری «حوزه» به ذکر فعالیت های این ستاد و خدمات حوزویان در این رابطه پرداخت که در ذیل، مشروح این گفت گو را مطالعه بفرمایید.
سوال: با عرض سلام خدمت جناب عالی، زمینه اصلی شکل گیری این ستاد و حضور طلاب در خدمت رسانی به مردم را بفرمایید.
روحانیت در طول تاریخ خدمت گزاران مخلصی بودند که برای رسیدگی به دین، اخلاق و حل مشکلات مردم و جامعه، در عرصه های گوناگون و در شرایط مختلف دین خود را انجام می دادند.
روحانیت اسلام و شیعه در طول تاریخ شاهد مجاهدت ها و قیام های حق طلبانه برای دفاع از مردم در مقابل طواغیت شاهد هستیم که نتیجه آنها گاه پیروزی و نجات ملت بوده و گاه با شهادت عالمان مجاهد و تحمل مشقت ها بوده است.
بسیاری از عالمانی که از نسل ائمه معصومین بوده اند در طول تاریخ خود را وقف حمایت از دین و مردم می کردند که تعدادی از آنها به شهادت رسیدند و تعدادی نیز در حال فرار از دست قدرت های شیطانی و طواغیت به سر بردند؛ مشاهده بیش از 10 هزار بارگاه امامزادگان در ایران، نمادی از این شهادت ها و فوت های مظلومانه این عالمان بزرگ است.
یکی از عرصه های خدمتی روحانیت، رسیدگی به جامعه در زمان بروز بحران و حل مشکلات مردم است؛ حوادث و بحران های غیر مترقبه چون سیل و زلزله، طوفان، بیماری های واگیر و ... همچنان که در دوران دفاع مقدس لازم بود که روحانیت برای دفاع از مردم قیام کند و این همه شهید بدهد و همچنین در این بحران ها هم وارد میدان شود.
ولی در دو ساله اخیر تجربه جدیدی از سوی مدیریت حوزه علمیه ثبت شد و این تجربه آن بود که حضور خودجوش طلاب و روحانیون به منظور رسیدگی به مردم سیل زده و زلزله زده کار ارزشمندی بوده است که مرتبا انجام می شده است.
در سال 56، زلزله طبس حادث شد و در آن زمان طلاب و روحانیون از سراسر کشور به این منطقه آمده بودند؛ به ویژه از حوزه علمیه مشهد طلابی در آن زمان حضور داشتند؛ مقام معظم رهبری و شهید هاشمی نژاد در آن زمان حضور جدی داشتند و گاهی مشاهده می کردیم که کیسه های آرد را به سوی مردم و مجروحین می بردند و به آنها کمک می کردند.
این کارها، کار خوبی بود؛ ولی دو نقیصه باید جبران می شد؛ نخست، اطلاع رسانی به همه روحانیون و طلاب سراسر کشور به شکل کامل و دوم تهیه سازوکار و امکانات حضور طلاب متقاضی در این مناطق بود.
با تجربه ای که در زمینه رسیدگی به مردم زلزله زده سرپل ذهاب داشتیم، متوجه شدیم که با ایجاد یک ستاد بحران می توانیم این کاستی را جبران کنیم؛ در آنجا شاهد بودیم که گروه های جهادی و طلاب به سمت کرمانشاه می آمدند و ما نیز با تشکیل ستاد بین 5 تا 6 نهاد حوزه همپوشانی کردیم.
ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه با دستور مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت حوزه علمیه برادران و خواهران، جامعه الزهرا(س)، جامعه المصطفی، مرکز خدمات حوزه و دفتر تبلیغات ایجاد شد؛ در این ستاد سعی شد که حمایت بیشتر و بهتری از این طلاب انجام شود.
در زمینه خدمت رسانی شاهد بودیم که هرگروه به تشخیص و سلیقه خود برای خدمت می رفتند و در برخی مناطق تمرکز بیشتر بود و برخی مناطق شاهد حضور کمتری بودیم؛ نتیجه آنکه در دو عرصه توانستیم خدمات شایانی به مردم زلزله زده داشته باشیم؛ نخست، جمع آوری و توزیع دو میلیارد تومان کمک های نقدی و غیرنقدی و دوم اعزام و سازمان دهی طلاب که دو هزار طلبه در منطقه حاضر شدند بودند.
آیت الله اعرافی پس از این تجربه، دستور ایجاد این ستاد به عنوان یک ستاد ثابت را صادر کردند که هرگاه حادثه ای رخ دهد این ستاد به میدان بیاید؛ در اولین لحظه ای که سیل به آق قلا وارد شد و از صبح روز دوم ستاد حوزه بحران در استان تشکیل شد و فعالان این ستاد در منطقه حضور پیدا کردند و به انجام وظایف پرداختند.
سوال: حضور طلاب در لرستان و خوزستان به چه شکل بود و ساماندهی فعالیت های حوزویان به چه شکل انجام شده است؟
برای سیل لرستان و خوزستان نیز ستاد بحران استانی ایجادو مصوبات و اقدامات خوبی نیز در ستاد بحران مرکزی انجام شد.
اولین گام، تشکیل جلسات ستادها در مرکز و استان های سیل زده بود؛ گام دوم اعلام تعطیلی تمامی مدارس حوزه علمیه سه استان سیل زده بود و فرمان صادر شد که به جای درس، مدیران و اساتید و کارکنان و طلاب به کمک مردم سیل زده بشتابند و اکثر مدارس این سه استان حدود یک ماه تعطیل بوده است.
در خوزستان حدود 1500 طلبه از طلاب استان به جای درس مشغول خدمت رسانی به مردم سیل زده بودند.
گام سوم، دستور تشکیل ستاد بحران در تمامی استان های کشور بود و برای کمک رسانی از حوزه های استان و مردم استان نیز برای مناطق سیل زده انجام شد که اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.
گام چهارم، واریز مبلغ 50 میلیون تومان از طریق اعضا در یک حساب برای کمک به ستادهای استانی ارسال شد که توانستند نیازهای اولیه را تامین کنند.
گام بعدی افتتاح یک شماره حساب برای کمک های نقدی طلاب و روحانیون کل کشور به مردم سیل زده این سه استان و دیگر استان ها بود. همچنین یک حساب مشترک در مرکز خدمات حوزه ایجاد شد و به طلاب و روحانیون کشور ابلاغ کردیم که با لطف خدا تا آخرین خبرها یک میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی طلاب به این حساب واریز شده است تا نیازهای ضروری تر مردم مدنظر قرار گرفته و به آنها خدمت رسانی شود.
گام دیگر، اعلام به مدیران حوزه های علمیه استان و کارمندان حوزه پنج نهاد حوزوی بود که علاقه مندان یک تا چند روز حقوق ماهیانه خود را به سیل زدگان اختصاص دهند که خوشبختانه مبلغ خوبی نیز واریز شد و برخی طلاب حقوق ده روز خود را اختصاص دادند.
گام بعدی، جمع آوری کمک های غیر نقدی بود که طلاب و روحانیون کشور امکانات خود را بسیج کردند و کالاهای مورد نیاز مردم را تامین نمودند که در مجموع ده ها کامیون مجموعه اقلام غیرنقدی شامل نیازهای اولیه ای بود که با مشورت حلال احمر ستاد منطقه و ستاد سه استان تهیه کردیم که شامل پوشاک، خوراکی های خشک، وسایل بهداشتی و وسایل لایروبی منازل مردم بود که مجموعه آن معادل 650 میلیون تومان در نوبت اول انجام شد.
گام دیگر در زمینه اعزام طلاب بود؛ در حقیقت منظور ما از ساماندهی، ساماندهی همین حضورهای خودجوش بود؛ به شکلی که حضور اکثریت قاطع طلاب در این مناطق به شکل خودجوش و در همان لحظات اولیه بحران انجام شد؛ گروه های جهادی متشکل می شدند و هر گروه از افراد در جمع های متعدد در منطقه حضور می یافتند؛ برخی گروه های دیگر تشکل های تبلیغی هستند که به سرعت هم دیگر را پیدا می کنند و با هم به منطقه اعزام می شوند.
سوال: چند گروه جهادی به منطه اعزام شد؟ آمار 12 هزار نفری طلاب نیز در مناطق سیل زده ارایه شده است.
برخی از این گروه ها چند روز پس از حضور در منطقه شناسایی شدند و اعلام حضور نکرده بودند؛ این حضور عاشقانه بسیار زیبا بود زیرا این گروه ها بدون تلاش برای به چشم آمدن و نام و اسم و نشان و با هدف خدمت رسانی به مردم در منطقه حضور دادند و گزارشی نیز به نهادی ارائه نکردند؛ البته برخی گروه های دیگر برای حضور در منطقه اعلام حضور می کردند و درخواست امکانات داشتند و جمع عظیمی در این زمینه وارد عرصه خدمت رسانی شدند.
آمار کل طلاب و روحانیونی که در دو ماه اخیر در استان های سیل زده حضور می یافتند اعم از سه استان مذکور و استان های دیگری چون کرمانشاه و فارس و...، علی رغم اینکه در جریان زلزله پارسال دو هزار نفر حضور یافتند در این سیل، 12 هزار نفر طلبه به این مناطق رفته و خدماتی انجام دادند و این آمار واقعی است.
سوال: حضور طلاب غیر معمم و معمم به چه شکلی انجام می شد؟
انعکاس خبری از حضور طلاب از سوی صداوسیما نشان دادن اندکی از بسیار بود؛ زیرا اکثریت قاطع طلاب و روحانیون ما در این منطقه بدون لباس روحانیت در منطقه حاضر شدند؛ هم برای اینکه قدرت رفت و آمد و فعالیت بیشتری داشته باشند و هم اینکه با اخلاص کامل حضور یابند.
درصد طلاب غیر معمم و معمم را شاید نتوان اندازه گرفت ولی در پل دختر، در روستای بابازید که همه مردم آواره شده بودند و نمی دانستند چگونه گل و لای را بیرون بیاورند، دو اتوبوس از طلاب حوزه علمیه یزد وارد شده بود و مدیر و معاونان حوزه یزد نیز به آنجا آمده بودند؛ وقتی این 80 نفر را جمع کردیم که همگی از یک مدرسه آمده بودند تنها 3 نفراز آنها معمم بودند؛ اگر این تعداد را یک مقیاس نسبی بگیریم باید بگوییم کهبیش از90 درصد طلاب غیر معمم بودند.
سوال: دلیل حضور طلاب معمم، به شکل غیر معمم در منطقه چه بود؟
نکته جالبی است، از یک طلبه پرسیدم که چرا غیر معمم به منطقه آمدید که پاسخ جالبی را مطرح کرد)؛ این طلبه می گفت که هم از جهت روحی و اخلاقی رعایت حالت اخلاص به این شکل در منطقه حاضر شده ایم و هم اینکه بدون لباس طبیعتا توان تحرک بدنی بیشتری برای خدمت رسانی داریم؛ از یک طلبه معمم پرسیدم چرا معمم آمدید؟گفت مردم با صحبت با مابه عنوان روحانی آرام می شوند؛ در کنار خدمت رسانی سعی می خدمات فرهنگی وتبلیغی هم برای مردم انجام دهیم
سوال: بیشترین حضور طلاب در مناطق سیل زده مرتبط به چه منطقه و استانی بود؟
بیشترین حضور طلاب در خوزستان بود که شاهد حضور سیل گسترده طلاب بودیم؛ البته مشکلات سیل در این استان همچنان ادامه دارد؛ در این منطقه مشکلات بسیاری وجود داشت از جمله اینکه صحراهایی که تا مدتی پیش خاکی بود امروز به حالت آب گیره و چاله های بزرگ آبی مانندیک دریا مبدل شده است؛ مردم این مناطق با قایق در مناطق خود تردد دارند.
به طور کلی 8 هزار طلبه در خوزستان، 4 هزار نفر در لرستان و تعداد کمتری در گلستان، در سیل اخیر در کشور خدمت رسانی کردند.
سوال: خدمت رسانی به مردم در این شرایط صرفا با اعزام طلاب جهادی انجام نمی شود و مقدمات و ضوابط و وسایلی نیز لازم بود، در این زمینه چه کردید؟
گام بعدی نیز در هیمن زمینه بود زیرا در آغاز اعزام به دلیل شوری که در افراد بود همه تلاش داشتند که تنها خود را به هر نحوی به منطقه برسانند؛ ولی نکته مهم این بود که در موقع حضور با کمبود ابزار کمک رسانی مواجه می شدند؛ به همین دلیل اطلاع رسانی شد که طلاب در زمان اعزام با خود ابزار را نیز ببرند؛ طلاب یزد چنین تدبیری و این کاروان 80 نفره با 80 بیل و کلنگ و چکمه و فرغون و ... به منطقه آمده بودند؛ جالب تر اینکه این گروه حتی با خود غذاهای مصرفی خود را به منطقه بردند تا مزاحم کار دیگران نشوند که این مساله درک بالای این طلاب را نشان می دهد؛ زیرا در این شرایط وقتی سیل انبوه امدادگران داوطلب از سراسر کشور به منطقه گسیل می شود، حمایت لجستیکی و تامین مکان استراحت و غذای این افراد از جمله کارهای بزرگ تیم های بزرگ خدمت رسانی است که طلاب سعی کردند تا همین جا هم هزینه ای برای کسی بار نکنند.
سوال: آیا در زمینه اطلاع رسانی شرح وظایف طلاب کاری هم شد؟
در آنجا حس می شد که هدف اصلی طلاب خدمت رسانی است ولی تصویر دقیقی از نوع خدمت خود ندارند؛ با حضور در منطقه بررسی کردیم که چه کارهایی از دست طلاب بر می آید؛ نتیجه بر آن شد که شرح وظایف طلاب اعزامی را شفاف تدوین کرده و به طلاب نیز ابلاغ کردیم.
مجموعه وظایفی که برای طلاب اعزامی در نظر گرفتیم در دو بخش بود؛ نخست بخش فعالیت های عمومی با مردم است که چهار کار مهم را تشکیل می داد.
نخست، ساختن سیل بندها در اطراف مراکز و شهرها و منازل و مساجد بود؛ دوم، نجات دادن اسباب و اثاثیه مردم؛ لایروبی مراکز و منازل و ساختمان ها (اصلی ترین حجم برنامه طلاب) و توزیع و رساندن کالاهای مهم مردم به سیل زدگان.
سوال: طبعا اظهار لطف مردم سیل زده هم از نظر روحی طلاب را تقویت می کرد؟
در اینجا مصاحبه ما در خصوص حضور طلاب در این مناطق است ولی در کل باید از همه مردم تشکر کرد؛ هم مردم منطقه که با صبر و کرامت وصف ناشدنی که داشتند زمینه را برای خدمت رسانی فراهم کردند و هم از تمام اقشاری که برای خدمت رسانی به مردم در منطقه حاضر شده بودند اعم از بسیجیان، دانشجویان، نیروهای نظامی و انتظامی، نیروهای داوطلب و جهادی و... که با جان و دل در خدمت مردم بودند صحنه های وصف ناشدنی را خلق کردند ولی نکته مهم، قدرشناسی مردم بود که واقعا خستگی را از تن خادمان به آنها به در می کرد.
در زمانی که به همراه آیت الله اعرافی در پل دختر حضور داشتیم، شخصیت بزرگ یکی از روستاها نزد ایشان آمد و در جلسه ای که برای ساماندهی امور ترتیب داده شد حضور یافت و با صدای رسا گفت که اگر چه سیل اموال ما را برد ولی این سیل، سیلی از محبت ملت ایران را برای ما به ارمغان آورد و این سیل محبت تمام وجود ما را گرفته و لذا ناراحتی های ما را جبران کرد.
سوال: خدمات فرهنگی نیز از سوی طلاب انجام شد؟
بخش دوم خدمات طلاب علاوه بر خدمات عمومی، خدمات فرهنگی و دینی بود که تنها از دست طلاب بر می آمد؛ در این عرصه ده خدمت اطلاع رسانی شد؛ نخست تشویق مردم دیگر استان ها برای جمع آوری کمک و امداد؛ اقامه نماز جماعت برای سیل زدگان در کمپ ها و محل های اجتماع آنها؛ سوم پاسخگویی به سوالات شرعی وبه ویژه در شرایط بحران، آرامش بخشی و ترویج فرهنگ بر دباری و صبر و تحمل مشکلات از سیل و آوارگی و..، ترویج فرهنگ اخلاق اسلامی خاص شرایط بحران از جمله رعایت عدالت در توزیع، ایثار، امانت داری اموال مردم هجرت کرده، امداد به ضعفا، برگزاری مراسم دینی به مناسبت های ایام اعیاد و وفیات، برنامه های جنگ شادی ویژه دانش آموزان توسط طلاب متخصص تربیت کودکان و نوجوانان، مشاوره های روانشناسانه با مردم آسیب دیده توسط طلاب متخصص از دفتر تبلیغات و معاونت تهذیب برای حل بحران های روحی مردم از جمله اقدامات فرهنگی طلاب بود.
سوال: چه آسیب های روحی، سیل زدگان و آسیب دیدگان از حوادث و بلایا را تهدید می کند؟
در این زمینه تجربه تلخی در گذشته داشتیم و از تجربیات هلال احمر نیز استفاده کردیم؛ یکی از کارشناسان هلال احمر بیان می کرد که در زلزله بم آسیب های روحی بسیاری از کودکان داغدیده درمان نشد و به یک افسردگی دائمی مبدل شد؛ لذا ناچار شدند برخی از افراد را به تیمارستان منتقل کنند و برخی از بچه ها سالهاست در تیمارستان به سر می برند و لذا تلاش کردند که اگر کسی از بازماندگان دچار آسیب روحی شده است او را به سرعت درمان کنند. مثلا در این میان می توان به درمان کودک یتیمی از زلزله بم اشاره کرد که امروز به یکی از اطبای درجه یک کشور مبدل شده است.
سوال: در ماه رمضان نیز اقدامات فرهنگی ویژه سیل زدگان انجام شد؟
استقرار روحانی در همه روستاهای استان های سیل زده در ماه رمضان از دیگر اقدامات طلاب بود؛ علی رغم اینکه دستگاه های تبلیغی هر ساله به استان ها و روستاهای مختلف اعزام هایی دارند ولی مدیریت حوزه های علمیه دستور دادند که این سه استان سیل زده به تمامی روستاهای آنها اعزام مبلغ داشته باشند به حدی که این استان ها اعلام اشباع مبلغ کردند.
در تماسی که امروز با مسئولان فرهنگی استان لرستان داشتم اظهار داشتند که الان حدود 900طلبه در روستا ها و مناطق محروم وسیل زده مشغول امداد و تبلیغ اند
سوال: چه اقدامات دیگری در این منطقه انجام شده است؟
دهمین اقدامی که توسط ستاد بحران انجام شد، شناسایی مهمترین چالش ها و کاستی های مردم سیل زده است که درمان آن از دست دستگاه های دولتی بر می آید؛ این کاستی ها جمع آوری شد و موارد آن طی یک نامه توسط مدیرمحترم حوزه به مسئولان کشور ارسال شد که هم برای حل مشکل فعلی از جمله آب های راکد روستاها و شهرها که زمینه های آلودگی را فراهم می کرد فکر عاجلی شود و هم امور دیگر سامان یابد؛ مثلا در مورد اول باید گفت که این بیماری های که پس از راکد ماندن آب ها در این مناطق ایجاد می شود خطر بدتر و جدی تری بود که مردم منطقه را تهدید می کرد؛ زیرا در سیل کشتار زیادی نداشتیم به نحوی که در خوزستان حتی یک نفر هم کشته نشد؛ در استان گلستان هم کشته سیل نداشتیم گرچه 6 شهید خدمت داشتیم که در حال امداد رسانی و نجات سیل زدگان غرق شدند در لرستان 17 نفر کشته شدند، در حالی که نگرانی ما این بود که این سیل ها هزاران نفر را می کشد ولی با تدبیری که از سوی مسئولان و مردم انجام دادند و تاکیدات رهبری باعث شد که خسارت جانی کمتری داشته باشیم. ولی خطر دوم که آلوده شدن آبهای راکد است بسیار سهمگین بود
در این راستا سم پاشی انجام شد و تخلیه آب ها از روستاها توسط دستگاه های دولتی باید انجام می شد؛ سومین کار ایجاد کانال های بزرگ برای هدایت آب بود، چهارم، ایجاد سیل بندهای قوی، پنجم، تعمیر و استحکام سازی خانه های روستایی و پیشنهاد برای ساختن روستاها در مناطقمرتفع تر، اشتغالزایی برای مردم سیل زده بود که ممکن است به یک بحران اجتماعی مبدل شود؛ این موارد از جمله مواردی بود که از سوی این ستاد با توجه به تجربه عملیاتی و تحقیق میدانی دقیقی که انجام گرفت احصا و تدوین و به نهادهای دولتی و فعال کشور عرضه شد.
در حال حاضر ستاد حوزوی بحران، ارتباطات خود را با استان ها دارد تا نیازمندی هایی که مردم دارند را پیگیری کند تا به امید خدا شاهد حل مشکلات آنها باشیم.
سوال: به نظر شما چه اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه می توان انجام داد؟
برای پیشگیری از سیل ها دو اقدام باید انجام می شدکه در این جلسات مطرح شد؛ نخست مرتبط به سیل فعلی و سپس سیل آینده است.
نسبت به سیل فعلی در جلسه ای که با ستاد حوزوی سیل در استان خوزستان داشتیم گزارشی از آنها خواستیم. دبیر حوزوی ما گزارش را اینگونه آغاز کرد که تشکیل ستاد بحران پیش از سیل انجام گرفت زیرا به مجرد این که سیل در لرستان جاری شد مدیران حوزوی خوزستان گرد آمدند و برآورد کردند که احتمال آمدن سیل در خورستان قوی است و از امروز باید پیشگیری کنیم زیرا چند سد از جمله کرخه، کارون و ... در منطقه حضور دارد و آبریز مجموعه چند سد آنها به سمت خوزستان است و با احتمال افزایش بارندگی سدها پر می شود و همچنین برخی از آنها ممکن است بشکند و اگر شکست، باید از امروز فکر کنیمزیرا پیشگیری بهتر از درمان است.
دوم اینکه اگر مسئولان برای عدم تخریب سد دریچه های سد را باز کنند که در این صورت نیز آب بسیاری به مناطق پایین دست جاری می شد؛ لذا از مسئولان سازمان آب و متخصصان آب شناسی منطقه در جلسه ستاد حوزوی دعوت کردیم که آنها در سه سناریو از خطر ویژه 40 تا 150 روستا و 10 شهر خبردادند؛ لذا از آنها برنامه ای خواستیم که سه سناریوی مستقل را بنابر سه احتمال ،بنویسند که اگر حادثه ای پیش بیاید روستاها و شهرها آسیب نبیند؛ این برنامه نوشته شد و یکی از اقدامات اولیه، ایجاد سیل بند بود و کنار روستاهای محتمل به خطر، سیل بند زدند. همین احتمال ضعیف پس از چند روز به واقعیت پیوست و هر سه سناریو اجرا شد.
خودم در برخی از روستاها کیسه های خاک و شنی دیدم که پیش از سیل در این مناطق زده شده بود؛ اگر دستگاه های دولتی در روزهای اولیه برای خروجی چهار برابری آب تمهید می کردند و با بیل های مکانیکی و دستگاه های مکانیزه به منطقه می آمد و سیل بندهایی اطراف شهرها روستا زده می شد شاید همین میزان خسارت نیز زده نمی شد.
تدبیر دوم، حفر کانال بود که متاسفانه این کانال ها کنده نشد؛ تدبیرهایی که از سوی طلاب انجام شده بود، زیبا بود و اینکه طلاب ما به این خوبی شرایط را تبیین و تدبیر کردند بسیار جالب توجه بود و این مساله کارایی ذهنی و عملیاتی طلاب را نشان می دهد.
در خصوص سیل های آینده نیز تمهیداتی باید انجام می شد زیرا در پل دختر نزدیک به 100 سال پیش پل بزرگ پل دختر بخشی از آن پل تخریب شده بود؛ مسئولان و وزرای زیربط باید از این سیل عظیم امسال تجربه کسب کنند و به شناسایی تمام مناطق سیل خیز کشور اقدام کنند وتمهیدات و تدابیری را انتخاب و انجام دهند که در صورت وقوع سیل های شدید تر جان و مال مردم آسیب نبیند.
سوال: آیت الله اعرافی بر لزوم آموزش های امداد و نجات و مسایل فنی در حوادث و بلایای طبیعی تاکید کردند، آیا در این زمینه برنامه ای نیز انجام می شود؟
در بازدیدی که از وضعیت تلاش های طلاب در مناطق سیل زده داشتیم با یک مسأله جدید مواجه شدیم و در آن گفتگویی که با هلال احمری ها داشتیم آنها می گفتند ما برای امداد و نجات افراد آسیب دیده به دلیل تخصصی که نیروهای ما دارند و به دلیل اینکه دوره های اولیه را دیده اند می توانند یک فرد مجروح را نجات دهند ولی مردم عادی نمی توانند کمک های ویژه را انجام دهند؛ به همین دلیل پیشنهاد می دادند که می توانند در زمینه آموزش امداد و نجات ویژه طلاب نیز مشارکت کنند و ما نیز اعلام آمادگی کردیم؛ مقرر شد که طلاب حوزه های علمیه در طول سال، دوره های آموزش کمک های اولیه ببینند تا زمانی که اگر خدای ناکرده حادثه ای پیش بیاید به کمک ویژه بپردازند.
سوال: آیا آماری دقیق از طلابی که در این سیل کمک رسان بودند دارید؟
آمار کاملی از اسامی تمام طلاب نداریم زیرا بسیاری از آنها به شکل خودجوش و انقلابی که از درون مایه های طلبگی است برای کمک و امداد رسانی به منطقه آمده بودند ولی آمار و اسامی برخی گروه ها را داریم و با طلابی که به شکل متشکل به منطقه رفتند نیز ارتباط گرفتیم تا در آینده در زمینه آموزش و ساماندهی و نوع اعزام ها و بهره مندی و بهره وری بیشتر آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.
البته گروه هایی نیز توسط ستاد و مدیران و مدارس اعزام شدند که آمار این طلاب نیز مشخص است؛ مثلا در زمینه حوزه علمیه تهران، مدیر حوزه تهران به همراه جمع زیادی از طلاب به منطقه آمده بود؛ وقتی برای یافتن مدیر به جمع طلاب تهرانی رفتیم او را در حال کار یافتیم و مثل همه طلبه ها به یاد دوران جنگ و جبهه و تبلیغ بدون هیچ تشریفاتی همان کاری را انجام می داد که دیگران نیز انجام می دادند.
نظرات