آشنایی با رشته مدرّسی ادبیات عرب
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (علیه السلام) قَالَ : تَعَلَّمُوا اَلْعَرَبِيَّةَ فَإِنَّهَا كَلاَمُ اَللَّهِ اَلَّذِي تَكَلَّمَ بِهِ خَلْقَهُ (الخصال)
امام خمینی (ره): «نگویید که لغت عربی از ما نیست، لغت عربی از ماست، لغت عربی لغت اسلام است و اسلام برای همه است.»
مقام معظّم رهبری: «زبان عربی کلید گنج های علوم اسلامی ماست. بر شماست که تلاش کنید که این زبان عزّت گذشته خود را به دست آورد . چرا که این زبان زبان قرآن ماست . همان طور که زبانی است که با آن می توانیم با یک میلیارد و نیم مسلمان عرب زبان و غیر عرب زبان صحبت کنیم.»
با توجه به عربی بودن منابع اصلی علوم اسلامی و ضرورت مهارت افزایی طلاب محترم برای به کارگیری صحیح این علوم در زمینه های مختلف، ایجاد این رشته لازم و بدیهی است.
سابقه رشته ادبيات در جامعة الزهرا سلام الله عليها
رشته ادبیات عرب در سال1382 ـ همزمان با ایجاد سایر رشته های تحصیلات تکمیلی ـ پس از تصویب هيأت امنا توسط معاونت آموزش، تأسیس شد و چهار دوره متوالی با همین نام اجرا شد. پس از آن به پیشنهاد جامعة الزهرا و مرکز مدیریت خواهران از عنوان ادبیات عرب به مدرسی ادبیات عرب تغییر نام داد و از سال تحصیلی 94-95 با عنوان جدید به کار خود ادامه داد و در سال 1395 نیز گرایش مدرسی ادبیات عرب در سطح 2 به عنوان مقدمه ورود به سطح 3، به این برنامه افزوده شد.
تعریف رشته
طلاب در سطح 3 مدرسی ادبیات عرب به فراگیری ادبیات عرب، مهارت ها و روش های تدریس می پردازند و و توانایی تدریس و تحقیق در موضوعات مرتبط با رشته فوق را پیدا می کنند.
اهداف
- آشنایی با مبانی علمی تدریس و مهارت های آن
- آشنایی با منابع، متون، تاریخ و ادوار ادبیات عرب
- آشنایی با آراء، روش ها و مکاتب مهم در ادبیات عرب
- آشنایی با مبانی علمی تدریس دروس ادبیات عرب
- تأمین استاد جهت تدریس دروس ادبیات عرب
- تربیت طلاب مستعد به منظور ورود به مقاطع بالاتر در زمینه های مختلف آموزشی و پژوهشی
ضرورتها
- عربی بودن متون و منابع اسلامی و توقف فهم آن ها بر شناخت ادبیات عرب
- تأکید آموزه های دینی بر استفاده از اساتید متخلق، متخصص و توانمند
- نیاز طلاب و مدارس علمیه کشور به اساتید متخصص در ادبیات عرب و آشنایی با مبانی و مهارتهای تدریس.
سياستها
- اهتمام به تعالی اخلاقی و تقویت تعبد وتعهد دینی
- اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی و مهارتی
- تأکید بر پویایی برنامه های آموزشی، پژوهشی و توجه به نیازهای روز و هماهنگی برنامه های مدرسی با برنامه های جاری آموزشی
- شناسایی طلاب مستعد
زمینههای فعالیت فارغالتحصیلان
- تدریس دروس ادبیات عرب
- پژوهش و تحقیق در زمینه های مرتبط با ادبیات عرب