آشنایی با رشته فـقـه و اصـول
موضوع فقه و اصول با سابقه هزار ساله حوزه شیعه از آن جهت مورد توجه قرار گرفته که تعلیم و تعلّم احکام مورد ابتلاء شریعت مقدس اسلام، از اوجب واجبات بعد از معرفة الله است. از جهت دیگر در عصر حاضر با توجه به اقبال عمومی بر اطلاع از مسائل فقه امامیه، از اقصی نقاط عالم و نیازهای درونی جامعه برای ساختن تمدن اسلامی، نیاز به تعلیم و تعلم فقه و اصول شیعه ضرورت دو چندان یافته است.
توجه ویژه به موضوع زن در عرصه های مختلف دنیای امروز خصوصاً در بعد حقوقی، وظیفه دانش پژوهان خواهر در حوزه علوم دینی و مراکز حوزوی مرتبط را در این زمینه دوچندان می کند. تا با تقویت بنیه علمی خود، بتوانند معارف ناب اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام را در قالب و فرم دنیای امروز، به همه عرضه کنند. تا زمینه برای انجام به تکالیف شرعی در ابعاد مختلف زندگی فراهم گردد و انسان امروز که از موانع رشد و کمال رنج میبرد بتواند به هدف عالی خود برسد.
جامعه الزهراء(سلام الله علیها) این هدف عالی را در نظر گرفته و اولین رشته تحصیلی در مقطع تکمیلی را در موضوع فقه و اصول در اوایل دهه هفتاد تاسیس نموده است.
معرفی ساختار رشته فقه و اصول
رشته فقـه و اصـول در سه مقطع سطح دو، سه و چهار در جامعه الزهرا(س) ارائه میشود.
در مقطع سطح دو، پس از گذراندن واحدهای عمومی، 30 واحد اختصاصی در موضوع فقه و اصول تحت عنوان گرایش فقه ارائه شده است.
در مقطع سطح سه، 102 واحد تحت عنوان رشته فقه و اصول گذرانده میشود.
در مقطع سطح چهار، 80 واحد در گرایش های مختلف فقه و اصول ارائه می شود که فعلاً گرایش فقه خانواده در حال اجرا است. البته راهاندازی گرایشهای دیگر از قبیل گرایش فقه الحکومة و فقه العبادات نیز در دست بررسی می باشد.
اهداف رشته فقه
1- ايجاد توان بهرهگيري از منابع فقهي و اصولي؛
2- ايجاد توان تدريس در دوره قبلي تحصيلات حوزوي (سطح دو) و مقطع كارشناسي دانشگاهها در فقه و اصول؛
3- تقويت توان تبليغ و تأليف در زمينه احكام و معارف اسلامي؛
4- آمادهسازي استعدادهاي برتر به منظور ورود به مقطع بالاتر؛
5- تربیت پژوهشگران خصوصاً در حوزه مباحث زنان.
لازم به ذکر است برای عده ای تصور ناصحیحی در مورد هدف از رشته فقه ایجاد شده مبنی بر اینکه فقط کسانی باید به رشته فقه و اصول وارد شوند که قصد و توانایی مجتهدشدن را داشته باشند، در حالیکه این تصور به هیچ وجه قابل توجیه نیست. فهم صحیح احکام و تبیین صحیح آن که فقدان آنها در قاطبه محصلین علوم دینی مشکل ساز شده است از جمله اهداف مهم و مؤثر تحصیل در این رشته میباشد.
سياستها
1- محیطسازی به منظور تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
2- تکیه بر آموزش محورها و موضوعات اصلی فقه و اصول؛
3- تأکید بر پویایی برنامههای آموزشی، پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
4- اهتمام بر درک و بهکارگیری متون و منابع، در حدّ دوره؛
5- تأکید بر نقش محوری زن در تحکیم خانواده در امور آموزشی و پژوهشی؛
6- توجه به ویژگیهای بانوان در برنامههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی.
زمینههای فعالیت فارغالتحصیلان
1- تدریس در مراکز آموزشی (با توجه به کثرت واحدهای فقهی و اصولی در مقطع سطح 2، و مقطع سطح 3 رشتههای مختلف)؛
2- تحقیق و پژوهش با هدایت مراکز پژوهشی؛
3- فعالیتهای تبلیغی و ارائه مشاوره در حوزه مباحث حقوقی و فقهی؛
4- امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشتههای مرتبط حوزوی و دانشگاهی.