به گزارش روابط عمومی و بین الملل، نشست علمی آموزشی «رابطه فلسفه اسلامی و هنر» روز چهارشنبه در آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید «حمید میرخندان»، عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما و مدیر گروه هنرهای رسانه ای به عنوان سخنران نشست حضور داشت و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «مختار علی رضایی» دبیری علمی این نشست را به عهده داشت.
در ابتدای نشست، حجت الاسلام و المسلمین رضایی با بیان اینکه بحث مطرح دنیای امروز، بحث فلسفههای مضاف است، عنوان کرد: با توجه به اینکه موضوع فلسفه، وجود است و از طرفی اسلام تبیان لکل شیء است چاره ای نداریم جز اینکه تمام علوم را از اسلام کشف کنیم و بین حوزه های علمی رابطه ایجاد کنیم.
دبیر علمی نشست افزود: یکی از این رابطه ها فلسفه های مضاف است و یکی از فلسفه های مضاف فلسفه هنر است.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی تصریح کرد: اگر رابطه فلسفه اسلامی با هنر را کشف کنیم، «فلسفه اسلامی هنر» ایجاد می شود.
در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین میرخندان تصریح کرد: قبل از آنکه فلسفه هنر مطرح شود، بحث زیبایی شناسی مطرح بوده است.
عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما بیان داشت: فلسفه ی هنر نوعی فلسفه ورزی در عرصه ی هنر است که در این باره میبایست به دو نکته از جمله «تعریف زیبایی و هنر» و «روش بیان هنر» توجه داشت.
حجت الاسلام و المسلمین میرخندان در پاسخ به سؤال دکتر رضایی که «آیا با فلسفه اسلامی با قید اسلامیت میتوانیم فلسفه ی هنر داشته باشیم یا خیر؟ آیا این مقولات را میتوان از اسلام استخراج کرد یا خیر؟»، گفت: ما باید ببینیم فلسفه هنر چه کاربردی دارد.
وی افزود: اگر هنرمندان ما ، متدیّن هستند و آثارشان اسلامی است باید دنبال فلسفه هنر بروند یعنی پیش شرط ماجراست و این فایده فلسفه هنر است.
عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما با اشاره به دو اصطلاح «فلسفه هنر اسلامی» یا «فلسفه اسلامی هنر»، یادآور شد: اسلامی قید فلسفه است و فلسفه هنر اسلامی مسائلش را از علم هنر و فلسفه می گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین میرخندان اظهار داشت: ما به دنبال دو مبحث در فلسفه اسلامی هنر هستیم از جمله:
- متفکرین مسلمان بحث فلسفه هنر را در مباحثشان مطرح کردهاند یا خیر؟! با عنوان خاص فلسفه هنر مطرح نشده اما اصل مباحث در بیاناتشان بوده باید استخراج شود.
- به منابع اولیه اسلامی (کتاب، آیات، روایات و سیره) در باب هنر مراجعه کنیم.
وی با اشاره به اینکه فلسفه ورزی آنجایی درست است که با وحی تنافی نداشته باشد، تصریح کرد: فلسفه هنر اسلامی موضوعاتش را از غرب گرفته و با مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی و انسان شناختی تطبیق داده است.
وی در پایان تأکید کرد: تولید علم بدین معنا است که علم را با مبانی خود بازسازی کنیم.
در آخر نشست برخی از حضار سؤالات خود را مطرح کردند و استاد میرخندان به سؤالات پاسخ داد.
نظرات