به گزارش روابط عمومی سرکار خانم بتول زاهدی فر، دبیر علمی چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان در آیین اختتامیه این همایش که صبح امروز در تالار بیداری اسلامی این مرکز علمی آموزشی برگزار شد، با اشاره به اینکه در این همایش به بررسی جایگاه و نقش بانوان در تولید و نشر و گسترش معارف اصیل دینی در میان عموم مردم که لازمه حرکت به سمت تمدن اسلامی است، پرداخته شده است، گفت: از دیرباز، قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام فارغ از جنسیت توجه ویژهای به مقام و منزلت علم و عالمان داشتهاند. در اسلام آیات و روایات بی شماری که بعضا احتراقیه نامیده می شوند؛ یعنی در اوج تأثیرگذاری هستند، وجود دارد. مانند آیه 24 سوره محمد(ص): «أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها» یا آیه 9 سوره زمر: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ» که این آیه به روشنی بیان میکند علم و دانش موجب تمایز انسانها، بلکه تمدن ها میشود و واقعاً دانشمندان؛ اعم از زن و مرد نقش برجستهای در آبادانی جامعه، بلکه جوامع خواهند داشت.
وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام، شاهد نقش کلیدی بانوان در عرصه علم و دانش هستیم، اظهار داشت: از حضرت خدیجه سلام الله علیها که بزرگترین بانوی پشتیبان در عرصه ترویج علوم و معارف و حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) که الگوی بینظیری از علم و حکمت است، تا عالمان و محدثان زن که در دامن تاریخ پر بار اسلام تأثیرگذار بودند. ایشان نه تنها در تربیت فرزندان خود نقش مهمی ایفا کردند، بلکه با علم خود، به جامعه نیز رشد و شکوفایی بخشیدند. این نشانهای است بر این که چگونه زنان میتوانند با کسب علم و دانش، نقشی اثرگذار در محیط اطراف خود، جامعه، بلکه جوامع دیگر ایفا کنند.
وی ادامه داد: نگاهی گذرا به تمدّنهای گوناگون، نشانگر آن است که جوامع متمدّن، به کتابت و نگارش ارج مینهادند و انسان هماره آن را وسیلهای برای گسترش و انتقال فرهنگها و ثبت و ضبط حوادث تلقّی کرده و از آن بهره جسته است. قرآن کریم و سنّت قویم نبوی، این عرف عقلا و شیوه پسندیده انسانها را ارج نهاده و بر آن تأکید ورزیده است. وجود الفاظ گونهگون در قرآن کریم از ماده «کتب» به مفهوم کتابت در ۵۷ مورد و واژه کتاب در ۲۶۲ مورد و «الاقلام» در برخی موارد، نشانگر این جایگاه بلند و مرتبت عظیم است.
خانم زاهدی فر افزود: بر پایه این تعلیمات است که عالمان و بزرگان، کتابت را مهمترین آموزه مکتب و برترین عامل حراست علوم شرعی انگاشتهاند و بدان تأکید ورزیدهاند. علاّمه حسین بن عبدالصمد حارثی همدانی مینویسد: خط از بزرگترین امور مهم دینی و دنیوی است که بسیاری از امور دینی و علمی بر آن استوار است. «شهید ثانی» در منیةالمرید آورده است: کتابت از مهمترین مطالب دینی و بزرگترین وسیله حفظ کتاب و سنّت و علوم شرعی و عقلی است. کتابت به لحاظ حکم شرعی، بر اساس علم مکتوب تقسیم میشود؛ بدینسان که اگر دانشی که نگاشته میشود وجوب عینی داشته باشد، کتابت آن نیز واجب عینی خواهد بود؛ چون حفظ و حراست از آن متوقف بر کتابت است؛ و اگر واجب کفایی باشد، نگاشتن و کتابت آن نیز کفایی خواهد بود.
وی تصریح کرد: حضرت آیتالله خامنهای، با اشاره به لزوم حضور زنان دارای سطح بالای معارف دینی در رسانهها و اجتماعات بینالمللی و نقش جامعةالزهرا(س) در این خصوص، افزودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان فاضل پرشماری در جامعه حضور دارند که باید برای بیان مسائل مرتبط با زن و خانواده در رسانهها آماده شوند و همچنین باید بتوانند در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی با استناد به آیات و روایات و نهجالبلاغه، مطالب عالی دینی را بیان کنند که این کار هم در پیشرفت و شناساندن کشور در دنیا و هم در ایجاد امت اسلامی تأثیرگذار خواهد بود.
دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان خاطرنشان کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با مدیران و استادان جامعه الزهراء با اشاره به صدمات فراوانی که گسترش فرهنگ غربی به جامعه زنان وارد کرده است، چند وظیفه مهم جامعه الزهراء را متذکر شدند، از جمله «ارتقاء سطح معرفت دینی در میان زنان و دختران کشور»، «تبلیغ و تبیین معارف اسلامی و احیاء دین در میان جامعه زنان و دختران»، «برنامهریزی برای اثرگذاری تربیتی و پیشبُرد معنوی زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه»، «حضور پررنگ و عالمانه در رسانههای ارتباطی و پیامرسانهای عمومی به هدف تبیین مسائل مرتبط با زن و خانواده»، و «حضور عالمانه و محققانه در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی به هدف تبیین نگاه دین و نگاه انقلاب اسلامی به زن و خانواده، برای جهانیان».
وی با اشاره به این که از مهمترین وظایف دانشآموختگان و طلاب جامعه الزهراء این است که به شکلی هنرمندانه، عالمانه و تأثیرگذار تمایز نگاه اسلامی و نگاه لیبرالی به زن و خانواده را برای زنان و دختران ایرانی و غیرایرانی و حتی زنان و دختران غربی و غیرمسلمان تشریح و تبیین کنند، بیان داشت: بدون تردید اگر زنان و دختران بدانند که همه ارزشها و احکام و آموزههای اسلامی در خدمت و به هدف «حفظ کرامت» و «ارتقای انسانیت» و «تعالی روحی و معنوی» و «ارتقای موقعیت و منزلت اجتماعی و خانوادگی» زنان است، همگی با رغبت و میل به پیروی از آنها خود را ملتزم خواهند کرد. و در مقابل اگر بدانند که زن در اندیشه لیبرالیسم، موجودی درجه دو به شمار میرود و هیچ ارزشی بیشتر از یک ابزار برای تمتع مردان و بهرهکشیها و بهرهجوییهای مادی و جنسی آنان ندارد، بسیار بعید است از سبک زندگی لیبرالی پیروی کنند.
خانم زاهدی فر یکی از مهمترین رسالتهای طلاب و اساتید و دانشآموختگان جامعه الزهراء را تبیین برنامههای صهیونیسم بینالملل و نقشههای شیطانی آنان علیه زنان و دختران به صورت مستند و عالمانه عنوان کرد و گفت: در عصر حاضر، بانوان در عرصههای مختلف علمی و فرهنگی پیشرو هستند و با انتشار کتابها، مقالات و پژوهشهای علمی به ترویج فرهنگ و دانش اسلامی، اجتماعی و علمی کمک میکنند. تأکید ما باید بر ارتقاء سطح علم و دانش بانوان، خصوصاً در موضوعاتی مثل تاریخ، فلسفه، و روانشناسی باشد.
وی راه اندازی حوزه آزاد در جامعه الزهرا علیهاالسلام را بستر مناسبی برای تربیت طلبه طراز عنوان کرد که می تواند مقدمه نظریه پردازی و تمدن سازی بانوان در جهان معاصر باشد و افزود: برگزاری دوره های پربار دروس خارج و رشته معارف قرآنی با آموزش به سبک حوزه سامرايى که در گذشته يكى از شيوههاى رايج تدريس در حوزههاى علميه بوده و امروزه دوباره مورد توجه مراکز علمی جهان قرار گرفته؛ روشی «پژوهش محور» و «سازندهگرا» در این حوزه است که علاوه بر تربیت و ارتقای دانشپژوه، به تدوین و تولید محتواهای علمی در قالب کتاب، مقاله، فیلم، طرحهای آموزشی ـ پژوهشی، نرمافزار و غیره کمک کرده که هر چند از بار علمی بالایی برخوردار است، اما به دلیل تواضع اساتید از درج نام خود بر روی آثارشان در گمنامی باقی مانده است.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار امیدواری کرد که همایش کتاب سال بانوان، نقطه عطفی برای تبادل نظر، تجربه و دانش، ایجاد شبکه های علمی ـ فرهنگی بین بانوان فرهیخته سراسر عالم، به ویژه بانوان مسلمان در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی باشد و پیشنهاد داد بانوان فرهیخته برای پنجمین همایش، آثار فاخری در ارتباط با محورهای زن، خانواده، مقاومت، تحقق الگوی سوم زن مسلمان تولید و ارسال کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموع آثار رسیده به دبیرخانه همایش 866 اثر است، که از این میان 28 اثر برگزیده شد، 7 اثر حائز رتبه، 16 اثر شایسته تقدیر و 5 اثر شایسته تحسین شناخته شد که امروز از صاحبان این آثار تقدیر می شود.
نظرات