آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا و حوزه های علمیه خواهران برگزار شد

آیین آغاز سال تحصیلی

آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه های علمیه خواهران صبح امروز با سخنرانی آیت الله اعرافی برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی، سخنرانی آیت الله اعرافی رییس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران، سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام و حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور، معرفی 6 بانوی طلبه موفق در عرصه های مختلف علمی، آموزشی و تبلیغی و برگزاری نمایشگاه آثار طلاب موفق و نخبه از برنامه های آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه های علمیه خواهران بود که صبح امروز در تالار آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد.

تاکید بر تقویت بن مایه‌های علمی، معنوی و فرهنگی در حوزه های علمیه خواهران

در این مراسم آیت الله اعرافی  با اشاره به تاریخ حوزه های علمیه خواهران افزود: حوزه خواهران درخت تنومندی است که ریشه در تاریخ اسلام دارد و از زمان حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) پایه گذاری شده است و حاصل آن تربیت بانوان عالمه و تاثیرگذار است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: پایه ریزی نوین حوزه خواهران به شکل نهادی، ساختاری، شبکه ای، منظومه ای حاصل قم متأخر است و از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی با رهبری امامین انقلاب است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: بحمدالله شاهد تحولات و دستاوردهای بزرگی در حوزه های خواهران و جامعه الزهرا(س) در عرصه های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دیگر عرصه ها هستیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به رسالت های بانوان طلبه اظهار داشت: یکی از مهمترین رسالت‌های بانوان طلبه و اساتید تقویت بن مایه‌های تاریخی، علمی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های علمیه خواهران است.

ساده زیستی بزرگترین افتخار حوزویان است

در این مراسم سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به حدیث «إنّ الرّب یرضی لرضا فاطمهٔ و یغضب لغضب فاطمهٔ» بیان داشت: بر اساس آیات و روایات، نفس انسان به سه مرحله اماره، لوامه و مطممئه تقسیم می‌شود. که نفس اماره انسان را به سوی گناه و کار اشتباه می‌کشاند. نفس ، سرزنشگر است و شخص را ترغیب به توبه می کند ولی نفس مطمئنه مرحله ای است که اگر همه دنیا را فساد بگیرد صاحب نفس مطمئنه دچار خطا و لغزش نمی‌شود. در این مرحله نفس به مرتبه تسلیم می رسد و هرچه خدا برای او بخواهد راضی است.

خانم برقعی خطاب به اساتید حوزه گفت: داشتن نیت خیر، توکل بر خدا، طلب اخلاص از خداوند در مسیر یاددهی، تسلط و شناخت نسبت به موضوع تدریس، داشتن اعتماد به نفس و باور درونی به مباحث مورد تدریس، ارائه نتایج به صورت کارگاهی و گفت‌وگو محور، استفاده از روش های تعاملی جذاب، ارائه متناسب با فضای تخصصی و عمومی و استفاده از روش‌های نوین از حسن ها و قابلیت های معلمی است. همه شما دارای این ویژگی ها هستید و به فضل خدا برای تقویت آن تلاش بیشتری می‌کنید.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین خطاب به طلاب گفت: مراقب زی طلبگی و زندگی ساده خود باشید؛ ساده زیستی بزرگترین افتخار حوزویان است.

 وی با تاکید بر ضرورت رعایت تقوا گفت: انتخاب های خداوند برای ما بدون دلیل نیست. بدانید در کنار علومی که می خوانید علوم دیگری هم وجود دارد که خداوند باید رزق آن را به صورت خاص به ما بدهد. بدون این رزق، نوشتن برخی کتب امکان پذیر نبود. با تقوای الهی، رزق این علم را از خداوند طلب کنید.

تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت حوزه های علمیه خواهران

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه حوزه علمیه و تعلیم و تربیت تعطیل بردار نیست، اظهار داشت: تربیت در عصر حاضر مهم‌ترین مسئله و گمشده بشر است که باید متناسب با نیازهای جامعه و بشر لباس جدیدی بر تن کند. محتوا همان محتوای گذشته است؛ اما باید به شیوه‌های جدید ارائه شود. حوزه‌های علمیه خواهران و همه کسانی که در عرصه تعلیم و تقویت فعالیت می‌کنند از سنگربانان خط مقدم تربیت هستند و باید با مقتضیات روز آشنا باشند.

 وی افزود: در دنیای امروز تغییرات سریع اتفاق رخ می‌دهد اگر بخواهیم از این تغییرات فاصله بگیریم سبب باخت ما می‌شود، زیرا عهده دار نظام تعلیم و تربیت هستیم.

 حجت الاسلام والمسلمین فاضل با اشاره به اقدامات و تحولات صورت گرفته در حوزه های علمیه خواهران گفت: با همکاری جامعه الزهرا (س) و دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری نظام جامع تعلیم و تربیت تدوین شد تا بتوانیم متناسب با این نظام جامع حرکت کنیم. همچنین درختواره نظام گرایشی دانشی حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا (س) با ۳۰۰ رشته و گرایش تأیید و تصویب شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۴۵