برگزاری محفل دورهمی کاروان همپای قافله‌۸

خانم خیری

محفل دورهمی کاروان همپای قافله‌۸ با سخنرانی استاد خیری و ذکر مصیبت اهل‌بیت علیهم‌السلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، محفل دورهمی کاروان همپای قافله۸ در محل اسکان کربلای معلی برگزار شد.

در این محفل، سرکار خانم افسانه خیری به بیان تفسیر آیه ۱۱ سوره رعد پرداخت که می فرماید: لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ و در ادامه افزود: خداوند برای انسان مراقبانی قرار داد که او را در مسیر هدایت و عمل به اوامر الهی محافظت می نمایند.

استاد و مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بعد از اشاره به دو بعد جسمانی و روحانی انسان، اظهار داشت: هدف از خلقت انسان، رسیدن او به کمال است. از این رو هر فردی لازم است جهت رسیدن به این هدف برنامه ریزی نماید.

خیری در ادامه گفت: خداوند هیچگاه سرنوشت کسی را به بدی رقم نمی زند مگر اینکه خود انسان بخواهد، از آنجایی که انسان اختیار دارد اگر نخواهد در مسیر هدایت حرکت نماید و راه انحراف را در پیش گیرد خداوند متعال سرنوشت او را تغییر خواهد داد و او را گرفتار خواهد کرد و کسی قادر به برگرداندن آن نخواهد بود.

وی بیان داشت: این آیه در حقیقت بیان گر یک حرکت عمومی است. انسان علاوه بر تکالیف فردی ، تکالیف اجتماعی نیز دارد لذا سکوت و عدم توجه برخی از افراد به این موضوع، موجبات گرفتاری همه، از جمله خود این افراد را در پی دارد.

استاد و مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه تمام واجبات در برابر امر به معروف و نهی از منکر قطره ای در برابر دریا است، تصریح کرد: خداوند متعال تکلیف ما را مشخص کرده و نمی توانیم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشیم.

خیری تأکید کرد: وظیفه شناسی مهم است اینکه بدانید در لحظه چه وظیفه ای دارید. مانند یاران باوفای امام حسین علیه السلام که به موقع به ندای حضرت لبیک گفتند و در  رکاب ایشان مبارزه کردند و به شهادت رسیدند.

استاد و مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: در مقابل توابین، هرچند قیام کردند و به شهادت رسیدند هیچگاه در مقام شهدای کربلا جای نخواهند گرفت.

وی با اشاره به آیه شریفه ۹۶ سوره اعراف، "وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ"، عنوان کرد: توارد و تضاعف نعمتها به عملکرد افراد ایمان و  تقوای الهی بستگی دارد. خداوند می فرماید اگر ایمان بیاورید و تقوا پیشه کنید درهای برکات الهی از آسمان و زمین بر روی شما گشوده می شود. در این آیه شرط نزول برکات را تقوای الهی می داند.

استاد و مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه گاهی جای خدا در زندگی ما خالی است لذا ممکن است در عمل تصمیماتی بگیریم یا رفتاری از ما سر بزند که خداپسندانه نباشد، خاطرنشان کرد: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها عاشق برادرش امام حسین علیه‌السلام بود و او را بسیار دوست می داشت و طاقت دوری او را نداشت شهادت برادر برایش بسیار جانسوز و عظیم بود اما وقتی در برابر خدا قرار می گیرد، فرمود خدایا این قربانی ناچیز را از من بپذیر.

خیری در ادامه بیان داشت: بر اساس آیه شریفه وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةࣲ وَ مِن رِّبَاطِ ٱلۡخَيۡلِ تُرهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَ عَدُوَّكُمۡ وَ ءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمۡ  شما باید با هرآنچه که در دل دشمن ایجاد رعب و وحشت می کند جهاد کنید که حضور در پیاده روی اربعین از جمله این موارد است.

وی با اشاره به پذیرایی مردم عراق و دیگر کشورها در ایام اربعین حسینی، تصریح کرد: جامعه امام زمان عجّل‌الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف در دوران پس از ظهور اینگونه است.

استاد و مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان توصیه کرد: سعی کنیم از این فرصت باقیمانده استفاده کنیم.

در ادامه این محفل، ذکر مصیبت امام حسین علیه‌السلام و سینه زنی با حضور مداحان اهل بیت علیهم‌السلام برگزار شد.

همچنین جمعی از طلاب هندی در ذکر مصیبت امام حسین علیه‌السلام همسرایی کردند.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۴۵