به گزارش روابط عمومی، سالروز شهادت شهید مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است و این ایام بهانه ای است تا از مقام شامخ معلمان تجلیل شود.
امام صادق علیهالسلام در روایتی میفرمایند: «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ دُعِیَ فی مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ:تَعَلَّمَ لِلّهِ و َعَمِلَ لِلّهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ؛ هر کس برای خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگی یاد شود و گویند: برای خدا آموخت و برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد».
سرکار خانم ملیحه یزدانی موحد، طلبه غیرحضوری جامعه الزهرا سلاماللهعلیها از جمله معلمان آموزش و پرورش است که علاوه بر تدریس درس ریاضی در آموزش و پرورش، به مسائل تربیتی و معارفی دانش آموزان نیز اهمیت ویژه ای میدهد.
در کلاس ریاضی و در کنار تدریس، با بیان آیات و احادیث، ارزش علم را به دانش آموزان گوشزد میکند و با نصیحت مادرانه و معلمانه به شبهات و سوالات دانش آموزان پاسخ میدهد؛ برهمین اساس، گفتگویی با این معلم طلبه صورت گرفته است که در ادامه میخوانید:
ضمن تبریک روز معلم، چگونه و از چه سالی وارد عرصه تدریس در مدارس شدید؟
در دوران دانش آموزی، در مدرسه فرزانگان قم تحصیل میکردم، آن زمان اکثر رتبههای برتر دانشگاه از فرزانگان بودند و بنده هم سال 1377 در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه تهران قبول شدم.
پس از فارغ التحصیلی، پیشنهاد کاری از شرکتهای مهندسی داشتم، اما فعالیت در عرصه آموزش و پرورش را ترجیح دادم و به عنوان معلم ریاضی مشغول به کار شدم و الان حدود 20 سال است به عنوان معلم ریاضی در دوره دوم متوسطه تدریس میکنم.
با توجه به تحصیلاتی که داشتید، چه شد که به معارف اسلامی علاقهمند شدید؟
پس از فارغ التحصیلی و اشتغال بنده در مدرسه، چالشی در زندگی من به وجود آمد، اینکه من در درسهای عربی و دینی نمرات عالی کسب میکردم و در کنکور هم این درسها را صددرصد زدم، اما وقتی قرآن کریم میخواندم، معنای آیات را نمیدانستم و نسبت به معارف دین، قرآن کریم، نهج البلاغه، خلأ و تشنگی داشتم.
آن زمان در تهران زندگی میکردم و با طرح بشارت آشنا شدم و در دورههای این طرح شرکت کردم، در این طرح، قرآن کریم همانند زبان مادری آموزش داده میشد و من با ترجمه قرآن کریم و در ادامه با تفسیر آیات قرآن آشنا شدم و این دوره ها، مرا با قرآن کریم مأنوس کرد.
آیا آشنایی با قرآن کریم و شرکت در دورهها بر نحوه تدریس شما و فعالیتهای کاری شما تأثیری داشته است؟
وقتی دوره طرح بشارت را با موفقیت گذراندم و سی جزء قرآن کریم را به اتمام رساندم، استاد قرآن کریم پیشنهاد تدریس به من دادند و آن را وظیفه ای برای من دانستند و در عین حال گفتند: «اگر در این دوره شرکت کردی، بدان که فقط انگشت کوچک خود را در دریا زدی، تشنگی ات برطرف شده اما قرآن خیلی وسیع تر است». این سخن استاد، سالهای بعد بیشتر برای من نمود داشت، به طوریکه در زمان تدریس، ناخودآگاه تفسیر قرآن کریم هم میخواندم و در کنار آن در دورههای مهدویت، آشنایی با نهج البلاغه و غیره شرکت کردم.
با فعالیت در این عرصه ها، آرامش بیشتری داشتم، کلاس هایم برکت داشت، به طوریکه بودجه بندی درسها مطابق با زمان در نظر گرفته شده پیش میرفت. یعنی زمانی که صرف میکنم تا حق پرورش ادا شود، باعث میشود که زمان آموزش وسعت پیدا کند.
از آنجا که معلم ریاضی بودم، بسیاری از همکاران و اطرافیان تعجب میکردند که یک معلم ریاضی به دنبال کلاسهای قرآن است و ارتباطی بین این دو عرصه نمی دیدند، اما به مرور زمان دیدم که شرکت در دورههای قرآنی، صرف پر کردن خلأ نبود، بلکه حتی به رشته من ربط داشت، وقتی در دورههای قرآنی شرکت میکردم، پرانرژیتر میشدم و این دوره ها، راه کلاس داری، راه چگونه فهماندن درس به دانش آموز و آموزش در کنار پرورش را به من نشان میداد؛ در عین حال، آرامش بیشتری در زندگی داشتم.
با توجه به اینکه رشتههای ریاضی و مهندسی بیشتر فکری است، در آیات قرآن کریم زیاد تفکر میکردم، ریزبین بودم و فهم بهتری از آیات داشتم، به طوریکه ارتباط آیات را با هم پیدا میکردیم که دریچههای زیادی را به سوی ما میگشود.
در کلاس ریاضی، دانش آموزان را با آیه ای از کلام الله مجید و یا حدیثی از ائمه اطهار علیهمالسلام آشنا میکنم و به تبیین آن آیه میپردازم و از این طریق با دانش آموزان ارتباط برقرار میکنم.
از چه زمانی به عنوان طلبه در جامعه الزهرا سلاماللهعلیها مشغول به تحصیل شدید؟
در سال 1398 شرایط خانواده برای سکونت در قم فراهم شد، وقتی در قم ساکن شدیم، از کلاسهای قرآن و دورههای معارفی جدا شدم و خلأ این عرصه را در زندگی احساس کردم؛ آن زمان با تبلیغات پذیرش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها آشنا شدم و برای آزمون ورودی ثبت نام کردم که در سال 1399 به صورت غیرحضوری در این مجموعه پذیرفته شدم.
برخی دروس مانند مفاهیم 1 و 2، تفسیر موضوعی و ... که میخواندم، با خواندن هر مبحثی، بطنها و مفاهیم قرآن کریم را بیشتر درک میکردم و دریچه ای برای من باز میشود.
آیا تحصیل در جامعه الزهرا سلاماللهعلیها دستاوردی برای شما داشته است؟
هدف از تحصیل در حوزههای علمیه، ارتقای سطح دینی در جامعه است و طلبه باید زی طلبگی را رعایت کند.
اولین دستاورد تحصیل در حوزه علمیه این است که با معارف دین آشنا میشویم و برای خودمان مفید است؛ علاوه بر این، مادر در خانه تأثیرگذار است و قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهمالسلام در خانه ای که مادر با قرآن کریم مأنوس میشود، ساری و جاری است و بنده این مسئله را در زندگی احساس کردم و اگر هم جایی مشکل بود، قصور از خود ما بوده است.
مادر میتواند با زمزمههای مادرانه و قول کریمانه و لیّن با فرزند خود ارتباط برقرار کند. من آنچه در کلاس یاد میگرفتم که جذاب بود، در خانه بازگو میکردم تا همسر و فرزندانم نیز از کلاس بهره ای ببرند.
امروز ما با نسلی مواجهیم که باید پاسخگوی سؤالات و شبهات آنها باشیم، ما نمی توانیم نسل امروز را با جملاتی که ما از والدین و بزرگترها میپذیرفتیم، دیندار و یا محجبه کنیم، بلکه باید با شیوههای نوین و کاملا آماده با آنان مواجه شد.
با توجه به شرایط کنونی جامعه، وظیفه معلمان در برابر تربیت دانش آموزان چیست؟
امروز هر معلمی موظف است به پرورش دانش آموزان خود اهمیت دهد؛ قرار است که ریاضی و یا هر علمی ما را به کمال برساند، نقطه اصلی کمال است و همه باید به آن برسیم. استعدادهای هر فردی باید شناسایی شود و به واسطه استعدادها در مسیر کمال گام برداشت.
دانش آموز باهوشِ منهای معنویت، هیچ ارزشی ندارد. ما امروز با نسلی مواجه هستیم که خوش فکر و باهوشند، اما از سوی دیگر، با شبهات زیادی در جامعه روبرو هستند که نیاز است معلمان بیش از گذشته به موضوع تربیت و پرورش دانش آموزان اهمیت دهند.
ما در کشور جمهوری اسلامی زندگی میکنیم، امروز ما در برابر این نسل مسئولیم و معلمانی که در آموزش و پرورش خدمت میکنند، باید علاوه بر تدریس به پرورش و تربیت دانش آموزان هم توجه داشته باشند.
خداوند متعال در آیه 9 سوره زمر میفرماید: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ بگو: «آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکّر میشوند»؛ با توجه به این آیه شریفه، ایمان و دانش دو معیار برتری انسان بر دیگران است. امروز برخی تلاش میکنند که بین علم و دین خط بکشند، علم منهای دین قطعا تهی میشود و در آن هیچ نیست. ما باید معلمانی داشته باشیم که علم خود را با دین همراه کنند.
نظرات