به گزارش روابط عمومی، نشست و جلسه پرسش و پاسخ در امور آموزشی با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین تهرانی در سرای حضرت خدیجه سلاماللهعلیها برگزار شد.
در این نشست، حجتالاسلاموالمسلمین حسین تهرانی مشاور مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در امور آموزشی به تبیین برنامههای آموزشی، اهمیت و جایگاه علوم حوزوی، چالشهای موجود در حوزه آموزشی طلاب و شیوههای صحیح مباحثه و مطالعه پرداخت.
حجتالاسلاموالمسلمین تهرانی در این نشست، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، وجه مشترک حضرت امام حسین علیهالسلام، حضرت امام سجاد علیهالسلام و حضرت ابوالفضل علیهالسلام را دعا و ارتباط بندگی با خداوند دانست و اظهار داشت: دعا را به معنای «خواستن» ترجمه میکنند، اما در واقع دعا خواندن است.
وی افزود: در دعا، برقراری ارتباط با خداوند مدنظر است که با برقراری این ارتباط، رابطه حقیقی عبد با مولا شکل میگیرد و به همین دلیل است که در فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام بر این سلاح ارزشمند تأکید شده است.
مشاور مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در امور آموزشی تصریح کرد: معارف بسیار متعالی در بطن ادعیه مشاهده میشود و از دعای عرفه گرفته تا ادعیه صحیفه سجادیه این نوع ارتباطگیری، رشد و تعالی مشاهده میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین تهرانی گفت: گمشده امروز بشر، این ارتباط و رابطه بندگی است که باید در کنار تفکر، تأمل، تعامل و تعادل با ورع و ارتباط با خدا با اخلاص مسیر تعالی را طی کرد.
وی در ادامه با قرائت حدیثی به جایگاه آموختن و عمل کردن به علم دین اشاره کرد و افزود: راه کمال دین، طلب دین و عمل به آن است و فهم دین باید با تفقه و فهم عمیق همراه باشد، بنابراین خواندن دروس حوزوی در حوزه فقه و اصول دارای اهمیت خواهد بود، چرا که شیوه استنباط از دین را به ما آموزش میدهد؛ به همین دلیل، مفسران، فیلسوفان و متکلمین نامدار در حوزههای علوم دینی ابتدا یک فقیه متبحر بودهاند.
مشاور مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در امور آموزشی در ادامه، بیان داشت: برای کسب علم باید مهارت صحیح مطالعه، مباحثه، پژوهش را بیاموزیم و از محضر متخصصان امر بهره مند شویم.
حجتالاسلاموالمسلمین تهرانی تصریح کرد: اگر این مهارتها آموخته نشود، در مسیر علم آموزی به دلیل تراکم درسی و مشکلات، احتمال انحراف از مسیر یا خستگی و توقف خواهد بود.
وی به برخی طرحهای تحولی در امور آموزشی مانند طرح آموزش پژوهش محور اشاره کرد و افزود: در مسیر تحول در امور آموزشی، آشنایی با اهمیت علوم مختلف که در متن واحدهای آموزشی گنجانده شده و نیز متون تراث و اندیشمندان قدیم و معاصر توسط اساتید برای طلاب تشریح و تبیین خواهد شد.
مشاور مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در امور آموزشی به ظرفیتهای متعدد طلاب، اساتید و دانش آموختگان در حوزههای مختلف ملی و بین المللی اشاره کرد و از طلاب خواست با برنامه ریزی صحیح و آموزش زبانهای مختلف به وظایف خود در حوزههای مختلف تبیین، تبلیغ و گسترش دین مبین اسلام عمل کنند و ایفای نقش داشته باشند.
حجتالاسلاموالمسلمین تهرانی در پایان به برخی پرسشها در حوزه شیوه اجرایی کردن طرح آموزش پژوهش محور، چالشها و آسیبهای موجود در این حوزه، تحول در متون و محتوای دروس، شیوههای تدریس اساتید، آسیبهای ادغام آموزش طلاب خوابگاهی و روزانه، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، نیازهای طلاب برنامه کوثر، تعامل و ارتباط طلاب ایرانی و بین الملل پاسخ داد و مقرر شد این نشستها و پاسخ به مطالبات طلاب ادامه داشته باشد.
نظرات