به گزارش روابط عمومی، نشست علمی ـ پژوهشی «واكاوی و تحلیل تأثیر و تأثرات كرونا بر جامعه با تأكید بر مبانی كلامی» از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها با همكاری مركز تخصصی فلسفه و كلام و گروه علمی كلام اسلامی در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
دكتر اعظم وفایی در ابتدای نشست، عنوان کرد: فراگیری كرونا در پنج قاره جهان، تأثیرگذاری آن در همه ابعاد زندگی انسان و مبهم بودن سرانجام آن از جمله دلایلی است كه كرونا را از یك چالش به یك بحران تبدیل كرده است.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها با اشاره به منشأ شیوع كرونا و تأثیر و تأثرات کرونا در حوزههای مختلف زندگی انسان اظهار كرد: موضوع اصلی این نشست، تأثیر و تأثرات کرونا در حوزه دین و دینداری میباشد كه در سه حیطه اعتقادات و باورها، عبادات و نحوه دینداری و اماکن و مناسک دینی بررسی میشود. وی در ادامه به تفصیل به بررسی تأثیر و تأثرات كرونا بر هریك از این سه حیطه پرداخت.
تأثیر و تأثرات کرونا در حیطه اعتقادات و باورها
وفایی اشاره كرد: در حیطه اعتقادات و باورها، كرونا توانسته از دو بعد بیداری فطرت خداجویی و خداشناسی و همچنین توجه به معاد و فرجام باعث تقویت بعد درونی اعتقادات شود و آمارهایی كه در این زمینه چه در كشورهای اسلامی مانند ایران یا كشورهای سكولار صورت گرفته، میتواند شاهدی بر این مطلب باشد.
وی در ادامه افزود: علت اینكه كرونا باعث تضعیف و یا از بین رفتن ایمان شد این بود كه ایمان در دلهای آنان ریشه دار نبود، مانند گیاهی كه از پس تندبادها برنمیآید، اعتقاداتشان در بوته آزمایش قرار گرفت و دوام نیاورد.
تأثیر و تأثرات کرونا در حیطه عبادات و نحوه دینداری
استادیار دانشگاه قم تصریح كرد: در این زمینه نیز كرونا تأثیر و تأثرات جدی را وارد كرده هرچند كه گرایش مردم به سمت معنویت بسیار زیاد شده است.
وی در ادامه یادآور شد: استفاده از روش معنویت درمانی در درمان بیماری ها، به منظور ایجاد امنیت روانی و به دنبال آن بالا رفتن امنیت جسمی بدن در مقابله با ویروس کرونا مؤثر است كه این مهم با روی آوردن به عبادات و آداب دینی ممكن میشود.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها با اشاره به تفکیک بین کارکرد علم و دین تصریح کرد: خطا در انتظار از دین سبب شده است كه برخی سؤالاتی از قبیل: چرا خدا کاری نمیکند؟ چرا اهل بیت علیهم السلام معجزه ای نشان نمی دهند؟ به ذهنشان خطور كند؛ با استناد به آیاتی كه با «هدی» شروع شده است در پاسخ به این افراد باید گفت، كاركرد اصلی دین، هدایت و رساندن انسان به كمال است، دین نیامده تا كرونا و بیماریها را برطرف كند.
وی در ادامه با مطرح كردن سؤالِ آیا دین اجازه نوشیدن یا خوردن چیزهای غیربهداشتی یا مضر (مانند نوشیدن ادار گاو در بین هندوها) را میدهد؟ در مورد توجیه برخی کارهای متدینان (مانند لیسیدن ضریح ائمه)، رابطه ایمان با عقلانیت دین را مطرح كرد و اینكه آیا دین میتواند امری معقول باشد یا ضدعقل یا فراعقلی؟ افزود: نتیجه چنین رفتارهایی اسیر شدن در دام خرافهها، فرهنگهای غلط دینمآبانه و غلوها است.
وفایی خاطرنشان كرد: کرونا باعث شد برخی فرهنگهای غلط دینمآبانه مانند تشریفات بسیار و مخارج غیرضروری در مراسم ترحیم و فوت خویشاوندان و غیره اصلاح شود.
وی در رابطه با تأثیر و تأثرات كرونا در حیطه اماكن و مناسك دینی اضافه كرد: كرونا تأثیرات جدی بر این حیطه از دین و دین باوری گذاشت، تعطیلی مناسك حج و عمره و نماز جمعه و جماعت و غیره از جمله این موارد است كه البته تغییر در شیوه برخی از مراسم و مناسک به صورت آنلاین یا در مراکز باز و با تعداد کم و با رعایت اصول بهداشتی تا حدودی توانسته این تأثیرات سوء را جبران كرد.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در نتیجه گیری پایانی بحث، به نكته مهمی اشاره كرد و گفت: كرونا به ما آموخت كه همه ما یك جامعه انسانی واحدیم، برای سلامت كل جامعه بشری باید تلاش نمود و دعای خیر كرد. به همین صورت در جامعه دینی، یك منتظر واقعی همانطور كه نسبت به رسیدن خودش و امت اسلامی به كمال و سعادت دغدغه دارد و تلاش میكند همین وظیفه را نسبت به جامعه انسانی دارد و نیاز هست برای رسیدن آنها به كمال و سعادت حقیقی تلاش كند و از خداوند درخواست یاری و مدد نماید و جامعه انسانی را به یك امت انسانی واحد و هدایت یافته تبدیل نماید.
لازم به ذكر است سركار خانم دكتر ریحانه هاشمی دبیری علمی این نشست را به عهده داشت و به ارائه مقدمه و نتیجه گیری مباحث پرداخت.
نظرات