طراحی برنامه 5 ساله جامعه الزهرا(س) با نگاه به موضوعات راهبردی

5c178e1948a94
به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سعید شایان پور، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و ارزیابی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در گفتگو با واحد خبر بیان داشت: پیش نویس مدل تدوین برنامه پنج ساله جامعه الزهرا(س) در گروه مطالعات و برنامهریزی دفتر تدوین و در حال بررسی نهایی در شورای جامعه است. 
وی ادامه داد: رسیدن به نقطه مطلوب  و دستیابی به اولویت¬ها، نیازمند پیمودن مسیر صحیح و کارآمد،  برنامه¬ریزی هوشمندانه، تعیین و تدبیر مسیر بر اساس الگوی مشخص در اهداف، اولویت¬ها و منابع موجود در ظرف زمانی مشخص  است. 
مشاور معاون پژوهش حوزه های علمیه در امور برنامه ریزی و نظارت با اشاره به این که در هنگام مواجهه با محدودیت های متعدد، توجه به اولویت ها امری بدیهی است و جامعه الزهرا(س) نیز از این امر مستثنا نیست، اظهار داشت: در وضعیت کنونی انبوهی از مطالبات از یک¬سو و محدودیت¬ها و مشکلات از سوی دیگر این موسسه علمی آموزشی را احاطه کرده است که وجود یک برنامه معین، هماهنگ، همسو، هم¬افزا و یکپارچه در راستای نیل به اهداف در فاصله زمانی 5 ساله با ملاحظه اولویت¬ها و منابع محدود امری ضروری و انکارناپذیر است.
وی بیان داشت: بر اساس این مدل، مطالعات اولیه شامل مطالعات پایه، نظری و بررسی اسناد بالا دستی، ظرفیت ها و چالش¬ها، آسیب شناسی وضعیت فعالیت¬های پیشین، شناسایی وضعیت موجود و ترسیم آینده مطلوب در حال آغاز است.
شایان پور با بیان این که برنامه های میان مدت با هدف دستیابی به نقطه مطلوب تدوین می شود، خاطرنشان کرد: چنین برنامه ای بدون وجود رویکرد آینده پژوهانه راه¬به جایی نمی¬برد. از سوی دیگر این برنامه می¬بایست با پیوستگی فرایندها، اجزاء و کلان نگری به سیستم طراحی گردد و همزمان خرده سیستم¬ها را نیز مورد توجه قرار دهد.
وی بهره¬گیری از روش¬های مختلفی چون آینده¬پژوهی و مدیریت بحران در تدوین برنامه میان مدت جامعه الزهرا(سلام الله علیها) را باعث انعطاف و پویایی آن دانست و بیان داشت: در فرآیند تدوین برنامه همواره توجه به سیال بودن برنامه در مواجهه با تغییرات محیطی و نیازهای جدید سازمان، ضرورت دارد  و سعی می شود در فرآیند تدوین الگوی برنامه تا حد امکان پویایی برنامه مدنظر قرار گیرد، تا از آسیب¬های موجود در رویکرد ایستانگری که سبب دست و پاگیری مدیران در اجرای برنامه می¬گردد، خودداری شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و ارزیابی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) توجه به اصل مشارکت و ملاحظه نیازها و مطالبات همه ذی¬ربطان، ذی¬نفعان، ذی نفوذان، نخبگان، صاحب نظران، نهادهای علمی و اجرایی جامعه الزهرا(س) در تدوین برنامه یکی از مهمترین اصول تدوین برنامه میان مدت عنوان کرد و گفت: از این رو در ساختار اجرایی تدوین برنامه، کمیته های تخصصی بخشی، کارگروه تلفیق و شورای راهبری برنامه طراحی شده است. همچنین شورای راهبری، خود دارای کارگروه علمی و گروه های مشورتی است. 
 
 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱