به گزارش روابط عمومی، نشست "بایستههای تحول حوزوی ناظر به مأموریتهای جامعه الزهرا(س)" با حضور دو نفر از اساتید و مدیران جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در خبرگزاری حوزه برگزار شد.
در این نشست خانمها افتخار یوسفی معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلاماللهعلیها و سیده زهرا حسینی استاد جامعه الزهرا سلاماللهعلیها و رییس سرای حضرت خدیجه سلاماللهعلیها این نهاد علمی آموزشی حضور داشتند.
مشروح مباحث شده در این نشست را در ادامه بخوانید:
خانم افتخار یوسفی معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلاماللهعلیها: باید به سمت مدیریت و راهبری تحول برویم
مطالبه ورود حوزه به مطالبات نظام از جمله مطالبات و خواستههای مهم مقام معظم رهبری است. با پیشرفت گسترده تکنولوژی و سرعت پیشرفت علوم تمام موسسات علمی باید پا به پای تحولات گسترده این علوم و تاثیری که روی سبک زندگی دارد بروند.
اینکه رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی، تحول را امری غیرقابل اجتناب دانستند، تاکید بر این مسأله است که باید به سمت مدیریت و راهبری تحول برویم و این مسأله، یک امر حیاتی است. با توجه به این نکته و با توجه به رسالتی که حوزه در پاسخگویی به نیازهای نظام شامل نظریه پردازی در حوزههای مختلف نظام از جمله تربیت نیروی انسانی قابل در جهت راهبری یا پاسخگویی به سوالات جدید، دارد باید در این عرصه ورود کند.
لزوم رصد و نگاه آینده نگر به مسائل پیش رو
رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی، ما را به این مسیر رهنمون میکنند که نه تنها باید پاسخگوی نیازهای نظام باشید بلکه باید بتوانیم با نگاه آینده نگر، مسائلی را که در آینده پیش میآید، از امروز رصد کنید و خود را برای پاسخگویی آماده کنید.
اگر حوزه به درستی در این مسیر گام بردارد میتواند این مسیر تحول را در دست بگیرد، اما اگر منفعلانه عمل کند و به دنبال آن باشد که تنها موضع گیری کند قطعاً از مسیر تحول عقب میافتد.
رهبر فرزانه انقلاب مدظلهالعالی با این فرمایش، ما را به سمت درک نیازهای نظام اسلامی سوق دادند. طبعا جایگاه ویژه ایران اسلامی که به برکت انقلاب اسلامی و جانفشانی که شهدا و امام راحل داشتند، نشان دهنده این موقعیت خطیر است که باید در این عرصه، پیشتازی و الگو بودن خود را برای همه کسانی که ایران اسلامی را الگوی خود قرار داده اند داشته باشیم.
لزوم ارتقای بعد علمی و معرفتی بانوان به جهت اثرگذاری بر نسل آینده
امام راحل بیان فرمودند «بانوان نیمی از جامعه و مربی نیم دیگری از جامعه هستند». یعنی ارتقای بُعد علمی و معرفتی بانوان به جهت اثرگذاری این نسل در پرورش نسل بعد، بسیار مهم و حیاتی است. سرمایه گذاری روی این قشر باعث رشد و ارتقای آنها از نظر معنوی و عبادی و سبک زندگی، تاثیر مثبت و غیرقابل انکاری در همه عرصهها خواهد داشت.
نقشی که یک بانو به عنوان همسر و مادر و نقشهای دیگر در خانه و جامعه ایفا میکند، قطعا اگر در جامعه ای، تعدادی از بانوان دستاویز فتنه ای شوند، از آن به عنوان سرمایه گذاری روی قشری است که میتواند به هر حرکتی در جامعه ضریب قوی بزند.
نقش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها و نهادهای علمی حوزوی در افزایش بعد علمی و معرفتی بانوان
دشمن با هدف زنی دقیق، فتنه ۱۴۰۱ را روی مسأله زنان و حجاب پایه ریزی کرد. رسالت مهمی که جامعه الزهرا سلاماللهعلیها و نهادهای حوزوی و دانشگاهی و آموزش و پرورش و... در افزایش بُعد معرفتی دارند بسیار مهم است.
امام علی علیهالسلام فرمودند که بهای وجود شما کمتر از بهشت نیست و نباید آن را به کمتر از بهشت بفروشید. اگر انسان این بهره وجودی خود را بشناسد دیگر کسی نمی تواند او را تا حد یک کالا پایین بیاورد.
شهید سلیمانی سردار دلها بیان میکردند جوانانی که پوشش متفاوتی از ما دارند بچههای این کشور و نظام هستند و باید آنها را دریابیم. اگر در جامعه امروز میبینیم برخی از جوانها دارای حجاب کم هستند باید بدانیم که آنها دارای فطرتی پاک هستند و اگر به خوبی با آنها ارتباط برقرار کنیم میتوانیم آنها را با باورهای دقیق و درست آشناتر شوند و حتی در این مسیر کمک رسان ماهم باشند.
رسالت نهادهایی چون جامعه الزهرا سلاماللهعلیها بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی، راهبری و معرفت افزایی بانوان است. اگر ارزش وجودی را به درستی به آحاد مردم آشنا کنیم قطعا نحوه مواجهه افراد با بسیاری از مسایل متفاوت خواهد بود.
فعالیت دیگر، آشنا کردن مردم با بسیاری از معارف است. اهل بیت علیهمالسلام ما را به تلاش در جهت ابلاغ محاسن کلام این بزرگان به جامعه رهنمون میسازند. ارائه ارزشهای وجودی انسان به مردم مبانی و پایههای اساسی هستند که قطعاً در شکل گیری نظام فکری افراد موثر هستند.
دستاوردهای انقلاب اسلامی از مهمترین جایگاههای مهم تبلیغی است
ترویج معارف اهل بیت علیهمالسلام و تبلیغ دین از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است. باید بتوانیم در جهت شناسایی الگوی سوم زن که فرای زن خانه نشین و زن بی قید غربی است عمل جدی داشته باشیم. در این عرصه حوزههای علمیه رسالت مهمی به عهده دارند.
دستاوردهای انقلاب اسلامی از مهمترین جایگاههای مهم تبلیغی است. اگر بتوانیم این دستاورها و مقایسه با داشتههای ایران در رژیم پهلوی را به خوبی انجام دهیم میتوانیم فعالیت قوی تبلیغی را داشته باشیم. اینکه به جوانان بگوییم که در زمان پهلوی که هیچ توانایی و خودباوری نداشتیم و چقدر عقب بودیم و انقلاب اسلامی، ما را به این مرحله از توانمندی رساند قطعا گام مهمی در عرصه جهاد تبیین برداشته ایم.
وقتی جوانان بدانند که چه دستاوردهای عظیمی در عرصههای مختلف انقلاب به دست آورده ایم قطعاً میتوانیم به آنها نشان دهیم که در مسیر درستی در حال حرکت هستیم.
ایران امروز از حیث قدرت منطقه ای با وجود اینکه سناریوهای گسترده ای علیه انقلاب ما از سوی متحدان آمریکا نوشته شده است خود را ثابت کرده است و امروز به یک الگوی بزرگ برای آزادگان جهان مبدل شده است.
رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی با تاکید بر اینکه به قله نزدیک شده ایم و هیچ کسی حق ندارد القای نا امیدی کند ما را در این عرصه رهنمون ساخته اند.
جامعه الزهرا سلاماللهعلیها ناظر به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی، فصل جدیدی از فعالیتهای خود را با نگاه مخاطب محور و مبلغان تخصصی ادامه خواهد داد.
در دوران فتنه دو سال پیش شاهد بودیم که نسل نوجوان و جوان ما بدون اینکه خودشان هم بدانند، تحت تاثیر هیجانات زودگذر در بستر و جریان این حرکت قرار گرفتند. در همان روزها نیز طلاب غیرایرانی ما وضعیت کشور خود و ایران را بازگو میکردند و همین مقایسهها نیز تاثیرات بسیار خوبی داشت. اینکه نوجوان و جوانان ما میدیدند که یک جوان همسن آنها از یک کشور دیگر این چنین نگاه عمیقی دارد متحول میشدند.
ثروت یک کشور به معادن و سرزمین و موجودیها و تجهیزات آن نیست بلکه به منابع انسانی یک کشور است. منابع انسانی ما همین نوجوانها و جوانانی است که آینده کشور به دست آنها است. ما باید تلاش کنیم که در آینده کشور نقش آفرینی دقیقی داشته باشیم کشور را به تعالی پیش ببریم.
خانم زهرا حسینی استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها: باید با استفاده از کارکردهای مهم حوزه در جهت نیل به مقصود حرکت کنیم
زمانی که مفهوم تحول را مورد بررسی قرار میدهیم و اینکه در زمینههای مختلف بخواهیم به تحول و تغییر ماندگار برسیم و ناظر به امر تدریج باشد، باید به نکات متعددی توجه کنیم. تحول در نظام طبیعت کاملا مستتر است. باید همراه با این نظام هستی در مسیر راهبردی و کاربردی خود در هر نقطه ای که قرار داریم شامل حوزه و دانشگاه و جامعه پیش برویم و به امر تحول توجه داشته باشیم.
زمانی که به متون دینی باز میگردیم شاهدیم که ما دو نوع تحول را از ذات باریتعالی تقاضا داریم. درخواست احسن الحال، تحول مثبت به مثبت است که رشد سریع و بر مبنای فطرت انسان است. در این تحول مثبت قوهها و استعدادها را میشناسیم و به سمت رشد و تعالی حرکت میکنیم.
تحول دیگر، تحول اصلاحی است که با توجه به آسیبهایی که شناسایی کردیم برای حل مساله نیاز به اصلاح هستیم.
رهبری تحول گرا یک موضوع بسیار مهم در حوزه تحول گرایی است. رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی در این عرصه بر راهبری حوزههای علمیه بخصوص حوزه علمیه خواهران تاکید دارند.
یکی از مهمترین دلایل تاکیدات ایشان آن است که ما به سمت قله نزدیک میشویم و باید به این سمت حرکت کنیم. امروز در برهههای خطیری قرار داریم و باید از کارکردهای مهم حوزه استفاده کنیم و در جهت نیل به مقصود حرکت کنیم.
در حوزه راهبری تحول باید بحث رهبری را به خوبی مد نظر قرار دهیم. توجه به جایگاه امام و امت در همه سطوح تحول مورد نیاز است. الگوی متعالی امت و امت است که باعث میشود که امام به عنوان یک پیشوا و پیشرو حرکت کند و امت را به سوی هدف رهنمون شود.
تربیت یک بانوی مهذب و اخلاق محور میتواند باعث تربیت حاج آقا روح اللهها و حاج قاسمها شود/ سرمایه گذاری بر قشر بانوان باعث تحولات عظیم در جامعه میشود
زمانی که تاریخ صدر اسلام و حتی تاریخ معاصر را مطالعه میکنیم، میبینیم که هویت زنانه که هویت انسانسازی است، عرصههای مهم تاریخی را شکل داده است. هرچه سرمایه گذاری بیشتری بر قشر بانوان در هر جامعه ای داشته باشیم، قطعا میتوانیم تحولات عظیمی را رقم بزنیم.
تربیت یک بانوی مهذب و اخلاق محور میتواند باعث تربیت حاج آقا روح اللهها و حاج قاسمها شود. ابتکاری که حضرت امام(ره) در تاسیس جامعه الزهرا داشتند برای تداوم انقلاب اسلامی بسیار مهم است. شکل دهی به تمدن نوین اسلامی هدف غایی انقلاب اسلامی است که همه گان باید برای این هدف تلاش کنیم.
عرصه گفتمان سازی را برای طلاب فراهم آوریم
در بحث تحول به دنبال آن نیستیم که یک امر جدیدی را به منصه ظهور برسانیم بلکه حفظ مبانی و اصول و ارزشهای حوزه نیز به دلیل نقش آفرینی عمیق حوزویان در عرصههای مختلف بسیار مهم است. با حفظ تراث و میراث گذشته خط مشی آینده را با سیاست پژوهی و آینده پژوهی عمیق میتوانیم میدان عمل گسترده ای به طلاب ارائه دهیم.
هرگاه امت در میدان بودند امام و رهبر توانستند سکان این کشتی عظیم را به خوبی هدایت کنند. باید تلاش کنیم که عرصه گفتمان سازی را برای طلاب فراهم آوریم. باید اجازه ایفای نقش فعالانه را به طلاب در مناطق محل فعالیت و تحصیل شان بدهیم تا انگیزه حضور طلاب بیشتر شود.
ماموریت جدی طلاب، تبیین اصول و ارزشهای دینی و نظارت بر تطابق و اجرای شریعت در راستای اصول حقه الهی است
انقلابیگری باید با محور عقلانیت انجام شود. قطعا راهبری صحیح در هر فعالیت تبلیغی بسیار مهم و راهگشا است. تبیین اصول و ارزشهای دینی، تبلیغ و گسترش فرهنگ اسلامی نیز ذیل تبیین اصول و ارزشهای دینی است. در این زمینه، ماموریت جدی از سوی طلاب امور دینی در زمینه تبیین اصول و ارزشهای دینی و نظارت بر تطابق و اجرای شریعت در راستای اصول حقه الهی بوده است.
تحول در مدیریت آموزشی و اجرای آموزش پژوهش محور در حوزههای علمیه
حال در حوزه تحول آموزش تلاشهایی انجام شده و یکی از دلایلی که حضرت آقا جامعه الزهرا سلاماللهعلیها را مورد تفقد قراردادند همین روزنههای امید و تحرکی بوده که در استمرار حرکت تحولی که مدیران گذشته داشته اند در زمینه آموزش پژوهش محور انجام شده بود.
اگر بخواهیم شیوههای نوین آموزشی را داشته باشیم پژوهش از عناصر مهم علمی است که در جامعه کلید خورده است و باید به آن توجه کنیم. تفاهمات بین رشته ای و مطالعات و تولید گرایشها و رشتههایی که ناظر به نیازهای زنان و بانوان است به خوبی در جامعه الزهرا سلاماللهعلیها کلید خورده است
در این عرصه تلاش کرده ایم که با تحول در مدیریت آموزشی و درسی گسترش اندیشکدههایی که بتوانند نیازها و اقتضائات روز را شناسایی کنند و به تحول در تولید متون درسی برسیم اقدامی موثر داشته باشیم. این تحولات در حوزه علمیه کلید خورده است که امروزه با با حفظ اقتضائات و تراث دینی در حال انجام است که البته نیازمند حمایت بزرگان و مراکز حوزوی است.
علمای بصیر و مهذب از جمله امام راحل و علمای بزرگ در حوزه تربیت نیرو، تولید علم و تولید محتوا نقش آفرینی کردند و این انتظار از دولت و دولتمردان است که در راستای پیشبرد اهداف نظام به وظیفه خود عمل کنند.
نظرات